RiksTVRiksTV

Nordic Screens lanserer familiekanal på RiksTV og Strim

Del

YouTube-selskapet Nordic Screens lanserer fredag 1. mars en ny barne- og familiekanal med utelukkende norsk innhold. De tidligere NRK Super-profilene Silje Sirnes Winje og Stian Barsnes-Simonsen leder satsingen. TV-distributøren RiksTV og strømmetjenesten Strim er først ute med å tilby Nordic Family.

- Her kan foreldre og barn le og kose seg sammen, og det er ting å lære for både store og små, sier kreativ leder Stian Barsnes-Simonsen i Nordic Screens.

Her vil det handle om mat, musikk, penger, nettvett, brannvern, gaming med mer – temaene er mange, for hele familien.

RiksTV og Strim

TV-distributøren RiksTV og strømmetjenesten Strim er først ute med Nordic Family.

- Barnekultur er viktig. Jeg synes at vi skal heie frem slike initiativer. Vi trenger mer bra norsk innhold på alle plattformer for familiene. Vi er glade for å være først ute med dette tilbudet, sier administrerende direktør Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV.

- Vi i RiksTV har alltid vært opptatt av å by på norskprodusert TV med gode og sunne verdier. Dette er et prosjekt vi tente tidlig på – og som vi ønsker velkommen på vår arena, både vår tradisjonelle plattform og for strømme-brukerne, sier Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV.

- Vi vil gjøre det lett for våre abonnenter å finne det innholdet de vil ha. Det spiller jo ingen rolle om det kommer fra en klassisk TV-kanal, eller et nytt YouTube- og produksjonsselskap. Tvert imot synes vi det er bra med styrket mangfold. Det ønsker vi å bidra til, sier administrerende direktør Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV.

Strim-leder Rune Åsprang ser frem til fredagens lansering av Nordic Family.

- Det er mange som i dag ikke ønsker å abonnere på en tradisjonell TV-pakke, også blant barnefamiliene. For denne målgruppen er det selvsagt viktig med godt barneinnhold. Derfor har vi valgt å inkludere Nordic Family i Strim. Barnefamilier har vært, og er, en viktig målgruppe for oss og Nordic Family-innholdet vil styrke et allerede sterkt barneinnhold hos oss, sier Rune Åsprang i Strim.

Stian Barsnes-Simonsen i Nordic Screens kan berolige med at kanalen også blir å se på YouTube.

- Jo, den må jo det. YouTube er den innholdsplattformen norske barn bruker mest. De og deres familier fortjener godt innhold både via kabel, strømming og de sosiale plattformene de foretrekker. Innhold er som biff, den skal ha kvalitet og kunden bestemmer selv hvordan den skal serveres, sier primus motor og kreativ leder i Nordic Screens, Stian Barsnes-Simonsen.  

 

 

Samfunnsdugnad

- Jeg tror mange kjenner seg igjen i situasjonen hvor alle i familien sitter rundt stuebordet med hver sin skjerm og ser på hvert sitt innhold. Vi ønsker å gjøre det lettere å finne innhold både foreldre og barn vil like. Blir det litt mer «se på sammen» og litt mindre å parkere «poden» foran sin egen skjerm, så har vi lykkes, sier Barsnes-Simonsen.

Nordic Screens har lenge vært opptatt av at Norge trenger en samfunnsdugnad når det gjelder produksjon og distribusjon av det de mener er godt og viktig videoinnhold til familier og barn.  

 

Cappelen Damm, DNB, EXTRA og Redd Barna

Det nye medieselskapet samarbeider så langt med ansvarlige norske aktører som Cappelen Damm, DNB, EXTRA, Redd Barna og Brannvernforeningen, og ønsker dialog med flere selskaper, stiftelser, organisasjoner, offentlige etater som vil være med.

- For oss er det viktig å tilby skolen og elevene engasjerende og visuelt innhold i ulike kanaler. Vi ønsker å tilby ulike innfallsvinkler på læring og gleder oss til samarbeidet med Nordic Screens, sier forlagssjef Fride Bergem i Cappelen Damm Undervisning. 

- Vi er glade for at aktører som Cappelen Damm, DNB og Redd Barna er med oss i dette arbeidet. De viser samfunnsansvar, sier daglig leder Nils Ketil Andresen i Nordic Screens.

Andresen var i en årrekke programdirektør i TV 2, før han i 2014 startet Nordic Screens, som spesialiserer på målgruppene under 30 år.

- Nå gjør vi det enklere for foreldrene å finne å finne det gode innholdet. Dette er samfunnsansvarlig TV – TV for små og store hjerner, sier daglig leder Nils Ketil Andresen i Nordic Screens.

 

Overlate påvirkning til utlandet?

YouTube og andre globale sosiale plattformer har masse innhold av ymse kvalitet fra andre land.  

- Norske barnefamilier fortjener et større, norsk mediemangfold. Det NRK Super gjør er strålende, men én kanal er ikke nok. Flere må til for å demme opp for utenlandsk innhold med ymse kvalitet og varierende hensikter. Ellers ender vi fort opp med barn som er gode i engelsk, men som kanskje ikke kjenner seg særlig godt igjen i sitt eget samfunn og i sitt eget nyhetsbilde, sier Barsnes-Simonsen.

Strim er en app som inneholder tusenvis av filmer, serier og tv-programmer. Appen lar deg også strømme live-TV innhold fra mange av de mest sette TV-kanalene i Norge. Strim app-en er tilgjengelig på PC/MAC, AppleTV, Chromecast, nettbrett og smarttelefoner. På app-en finner du blant andre TV 2, TVNorge og HBO Nordic.

 

 

For ytterlige informasjon. Kontakt daglig leder Nils Ketil Andresen i Nordic Screens på mobil 911 36 338 eller mail nilsKetil@nordicscreens.no; kreativ leder Stian Barsnes-Simonsen i Nordic Screens på mobil 922 82 241 eller mail stian@nordicscreens.no; og/eller direktør Rune Åsprang i RiksTV/Strim på 982 19462 eller rune.asprang@rikstv.no 

 

 

 

 

Billedtekster:

Bilde:De tidligere NRK Super-profilene Silje Sirnes Winje og Stian Barsnes-Simonsen leder satsingen fra Nordic Screens som er å se på RiksTV-plattformen og Strim fra og med 1. mars.

Bilde: Administrerende direktør Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV gleder seg til å kunne vise Nordic Family på RiksTV og Strim fra og med 1. mars.

Bilde: Direktør for produkt- og tjenesteutvikling i RiksTV og leder for Strim, Rune Åsprang, klar for TV-lansering.

Bilde: Daglig leder Nils Ketil Andresen i Nordic Screens (til venstre), kreativ leder Stian Barsnes-Simonsen i Nordic Screens og administrerende direktør Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV. Foto: Christian Enger.

Bilde: Fra venstre direktør for produkt- og tjenesteutvikling i RiksTV, Rune Åsprang, daglig leder Nils Ketil Andresen i Nordic Screens, kreativ leder Stian Barsnes-Simonsen i Nordic Screens og administrerende direktør Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV. Foto: Christian Enger.

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Jérôme Franck-Sætervoll, administrerende direktør
Jérôme Franck-Sætervoll, administrerende direktør
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde

Om RiksTV

RiksTV
RiksTV
Postboks 393 Økern
0513 OSLO

22 88 37 90http://www.rikstv.no

RiksTV har 260 000 kunder, og er Norges eneste TV-distributør som gir deg digital-TV via antenne, internett og fiber. I tillegg til tilgang via SMART-boks er RiksTV tilgjengelig via apper til Apple TV, mobil, nettbrett og via nett-TV. Ifølge Norsk Kundebarometer 2018 har RiksTV de mest fornøyde kundene i kategorien TV-distribusjon. 

RiksTV tilbyr digital-TV i det digitale bakkenettet, som 98 prosent av husstandene og ca. 90 prosent av fritidsboligene i vårt langstrakte land kan få inn med vanlig TV-antenne.

Kapasiteten i det digitale bakkenettet disponeres av NRK og RiksTV. NRKs TV- og radiokanaler er fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet, mens alle øvrige kanaler og innhold er en del av RiksTVs tilbud. RiksPakken er RiksTVs største og mest populære kanalpakke.

Følg saker fra RiksTV

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra RiksTV på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra RiksTV

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom