Nordic Light med svenskehandelavtale

I påvente av at norske politikere skal gjennomføre det Stortinget lovet i 2016, starter det norske selskapet Nordic Light nå salg i Sverige. Målgruppen er nordmenn.

- Vi satser på et enkelt og intuitivt design, sier Norvald Heidel. Foto: Mads Nybakk

Nordic Light er et norsk selskap som spesialiserer seg på produksjon av e-sigaretter for røykeslutt. Selskapet ble stiftet som en følge av at Stortinget vedtok en ny tobakkskadelov i 2016 som blant annet åpner for salg av nikotinholdige e-sigaretter.

- Regjeringens politikk øker svenskehandelen. Anslagsvis 150 000 nordmenn har allerede sluttet å røyke ved hjelp av e-sigaretter og handler jevnlig nikotinholdig væske i utlandet. Dette skjer fordi regjeringen snart 2,5 år etter loven ble vedtatt fortsatt ikke har åpnet for salg i Norge. Nå kan vi ikke vente på de norske politikerne lenger, sier Norvald Heidel, administrerende direktør i Nordic Light.

Planen til Nordic Light var egentlig å starte salget i det norske hjemmemarkedet før de beveget seg ut i andre internasjonale markeder. Slik ble det ikke.

- Høsten 2018 tok vi beslutningen om å starte registeringen av våre produkter i Sverige. Da skulle vi etter planen vært i gang også i Norge, men politisk treghet gjorde at vi nå etablerer oss i utlandet før vi får åpnet i Norge. Det synes vi i utgangspunktet er leit. Vårt mål har hele tiden vært å bidra til røykeslutt, ikke svenskehandel, sier Heidel.

De siste årene har Nordic Light flere ganger vært i kontakt med norske myndigheter for å få et tidspunkt for når salget kan starte i Norge.

- Fortsatt er det uvisst når salget kan åpne. Norske politikerne skylder på EU, men alle land i EU har for lengst innført regler som tillater salg. I England gjennomføres det store kampanjer for å få røykere til å gå over til e-sigaretter, sier Heidel.

Stor interesse langs svenskegrensen
Den første avtalen i Sverige er inngått med grensehandelsgiganten Gottebiten. De omsetter for 1,3 milliarder kroner i året, og det meste selges til nordmenn. Mange handler også e-sigaretter og nikotinholding veske i internasjonale nettbutikker. Innførsel til Norge til eget bruk er nemlig tillatt.

- E-sigaretter blir en stadig større kategori blant nordmenn som handler i Sverige. At det kommer nye aktører med nye og mer attraktive produkter er positivt, fordi det øker etterspørselen ytterligere. Veldig mange røykere er nysgjerrige på e-sigaretter, uttaler Ylva Jansson, Innkjøper i Gottebiten i Sverige.

For mer informasjon, vennligst kontakt
Norvald Heidel
Administrerende direktør, Nordic Light AS
Tlf: 906 09 001 / norvald@nordiclight.net

Bilder

Administrerende direktør i Nordic Light, Norvald Heidel. Foto: Nordic Light

Vil bytte ut røyken med damp23.2.2018 15:14:50 CETPressemelding

I løpet av våren vil sannsynligvis forskriftene for salg og markedsføring av e-sigaretter være klare. Etter en seks måneders registreringsperiode, åpner det endelig opp for salg i Norge. Det norske selskapet Nordic Light står klare til å kapre markedsandeler. – 1 av 10 nordmenn røyker daglig, mens det er over en milliard røykere i verden. Tobakk dreper og alle bør slutte. E-sigaretter er det mest effektive røykesluttproduktet i verden, sier daglig leder Norvald Heidel i Nordic Light.