Nordic Garden ASNordic Garden AS

Nordic Garden og Nelson Garden slår seg sammen!

-Vi skal vokse i hele Norden Nordic Garden, den største leverandøren av jord, bark og hageprodukter i Norge, og det svenske frøselskapet Nelson Garden slår seg sammen. Det nye selskapet blir en betydelig aktør i hagemarkedet med salg og distribusjon i hele Norden.

Nordic Garden i Norge har gjennom mange år vært markedsleder innen jord, bark, gjødsel og ulike tilbehørsprodukter til det norske hagemarkedet. Nelson Garden har tilsvarende posisjon innen frø og løk, i tillegg til et godt distribusjonsnett. Selskapene har komplementære produkter og kompetanse og gjennom den nye satsingen ligger det unike forutsetninger for videre vekst,felles produktutvikling, økt satsning på digitalisering, samt konsepter og smarte logistikkløsninger.

-Vi har fulgt utviklingen av Nelson Garden gjennom flere år og har latt oss imponere av hvordan det er bygget egne sterke merkevarer og utviklet en effektiv logistikk som håndterer hele Norden. Med sammenslåingen får vi utnyttet kunnskapen som ligger i begge selskapene slik at vi kan bli en fullsortimentsleverandør i hele Norden, sier Roy Bonnegolt, administrerende direktør og styreleder i Nordic Garden.

Gjennomføringen av oppkjøpet skjer 8. januar 2019. Nordisk vekst og utvikling er målet for begge selskaper når de nå slår seg sammen.

-Sammenslåingen innebærer at vi kan dele vår kompetanse med Nordic Garden innen frø og løk, der vi er sterke, samtidig som vi får ta del av deres unike kunnskaper innen jord, bark og økologiske dyrkningsmedium. Vår visjon er at vi hele tiden skal forenkle, hjelpe og inspirere hobbydyrkeren. Sammen med våre nordiske forhandlere kan vi få hele bransjen til å vokse. Nå skaper vi et fundament sammen som gjør at vi har alle forutsetninger for å lykkes i hele Norden, sier Martin Borgström som er VD og konsernsjef for Nelson Garden.

Torsten Nilsson, majoritetseier og sønn av grunnleggeren av Nelson Garden, selger seg helt ut av selskapet. Nilsson fortsetter sin virksomhet i selskapet Nelson Seed Development, som ikke er en del av oppkjøpet. Han ønsker de nye eierne lykke til.

-Tre nøkkelord var avgjørende før vi bestemte oss for å selge virksomheten: bransjekunnskap, ressurser og hensikt. At Felleskjøpet og Nordic Garden har både bransjekunnskap og ressurser er åpenbart. Når de dessuten har til hensikt å fortsette utviklingen av virksomheten i Tingsryd, var det meget viktig for oss. Det er viktig for både de ansatte og for regionen, sier Nilsson.

Nordic Garden Holding kjøper samtlige aksjer i Nelson Garden. Oppkjøpet inkluderer Nelson Garden med hovedkontor i Tingsryd i Sverige, salgsselskaper i Danmark, Finland og Norge, samt logistikkvirksomheten i Nelson Logistics – også det i Sverige. Nordic Garden Holding eies av Grønt AS som er en del av Felleskjøpet Agri SA.

Martin Borgström går inn som leder og Roy Bonnegolt blir styreleder i det nye selskapet.

Martin Borgström, VD og konsernsjef, Nelson Garden AB, mobil +46 70 386 02 17
Torsten Nilsson, majoritetseier, (VD fra 1978 til 2014), mobil +46 70 665 11 00
Roy Bonnegolt, Adm.dir og styreleder Nordic Garden, mobil +47 901 75 119

Om Nordic Garden AS

Nordic Garden AS
Borgeskogen 4
3160 Stokke

Pressemelding Nordic Garden og Nelson Garden.

Følg saker fra Nordic Garden AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nordic Garden AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.