Nordea-topp til Danske

4.1.2016 13:38 | Danske Bank

Bjørn Holli slutter i Nordea og går til Danske Bank-konsernet som ny CEO i Danica Pensjon i Norge fra 1.april.

Bjørn Holli

Bjørn Holli kommer fra stillingen som markedsdirektør i Nordea Liv i Norge, og han har tidligere vært ansatt i PA Consulting Group i Oslo, hvor han arbeidet med finansnæringen og for samme selskap i New York.

”Bjørn Holli har en bred erfaring i pensjonsbransjen, og han har vist at han kan skape resultater, samtidig som han er en god leder. Det er kvalifikasjoner som vi gjerne vil benytte oss av,” sier Per Klitgård, adm. direktør i Danica Pension.

Skal vokse sammen
Danske Bank har det siste året hatt en sterk vekst i Norge, og nestleder i Danica-styret og Country Manager i Danske Bank, Trond F. Mellingsæter, ser frem til å få Holli på laget:

”Danica har fastlagt en ambisiøs strategi som vil øke markedsandelen i årene som kommer. Sammen med bankens krystallklare vekststrategi og utfordrerposisjon blir dette en god miks”

Bjørn Holli får i Danica Pensjon ansvaret for rundt 100 ansatte. Danica Pensjon hadde i 2014 mer enn 11 milliarder norske kroner under forvaltning og totale årlige innbetalinger på 1,8 milliarder norske kroner.

”Jeg gleder meg til de kommende utfordringene som CEO for Danica Pensjon. Det er et ambisiøst selskap som i nært samarbeid med distributører, herunder ikke minst Danske Bank, har ambisjoner om vekst i det norske pensjonsmarkedet. Danica Pensjon tilbyr både privatkunder og bedriftskunder de riktige finansielle løsningene som skaper verdi for kundene. Jeg ser frem til å bidra til at våre løsninger når ut til en stadig større del av markedet,” sier Bjørn Holli.

Lars Ellehave-Andersen, som har fungert som midlertidig CEO i Danica Pensjon, vil frem til 1. august 2016 overlevere til Bjørn Holli. Deretter tiltrer Lars Ellehave-Andersen stillingen som CCO i Danica Pension i Danmark.

Fakta:

Bjørn Holli er 45 år gammel og ble i 1993 uteksaminert som siviløkonom fra Handelshøyskolen BI i Oslo.

Etter endt utdanning begynte Bjørn Holli som bedriftsrådgiver i PA Consulting Group med fokus på blant annet markeds­strate­gier, risikostyring og endrings­ledelse i finansnæringen med særlig fokus på pensjon.

I en periode fra 2000 til 2002 jobbet Bjørn Holli for PA Consulting Group i New York, der han var ansvarlig for å bygge opp en avdeling med fokus på finansnæringen.

I 2007 tiltrådte Bjørn Holli som markedsdirektør i Nordea Liv i Norge, der han har bidratt til å skape sterke resultater.

Kontakt:

Pressesjef Danica Pensjon, Mikkel Bro Petersen, tlf. +45 24 83 86 30
Kommunikasjonssjef Danske Bank Norgem, Stian Arnesen, tlf +47 970 123 50

Bjørn Holli

Vi er banken for de gode person- og bedriftskundene. Vi tilbyr personlig rådgivning, god service og produkter tilpasset kundenes behov.