Nordbø gard og stule til topps

Nordbø gard og stule er den eneste seteren i Hjartdal i Telemark som foredler melk på plassen til både ost, smør, rømme og prim. Alt gjøres fortsatt etter gamle, lokale tradisjoner og oppskrifter. I dag blir gården hyllet med bedriftsutviklingsprisen i landbruket, for sin bevaring av gamle tradisjoner og kulturlandskap.
Foto: Nordbø gard og stule

Bedriftsutviklingsprisen blir hvert år delt ut av Innovasjon Norge. Prisen er en bedrifts- og næringsutviklingspris som skal gå til en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.

-Det var hyggelig med en oppmuntring etter en tørkesommer og en travel høst. Det er flott at andre også setter pris på det en selv har hatt tro på i mange år, Olav Nordbø.

Aktiv seterdrift
Nordbø gard og stule drives av Olav og Lorimen Nordbø, som i tillegg til aktiv gårdsdrift på Nordbø gård, også driver seteren tilhørende gården. Denne er i dag kun en av 900 aktive setrer som fortsatt er  i drift i Norge. På Nordbø har seteren vært i aktiv drift siden 2000. På sommeren reiser hele familien de åtte kilometerne fra gården til seters, hvor de lager osteprodukter for salg. De inviterer også besøkende til seteren, hvor de får oppleve ysting og kinning, samt produksjon av mat på gamlemåten. I tillegg kan de besøkende kjøpe og smake tradisjonell setermat i et vakkert kulturlandskap.

-Seterdrift er et viktig supplement til næringen i form av å bevare lokale mattradisjoner og opprettholde kulturlandskapet. Vi synes det er flott at Nordbø gard og stule viderefører denne tradisjonen på en god måte, sier Anniken Damm-Larsen, leder

Positivt for lokalmiljøet
En aktiv seterdrift holder kulturlandskapet i hevd og gjør områder attraktive for reise- og friluftslivet, i tillegg til å bidra til et biologisk mangfold.

- Vi synes det er positivt for lokalmiljøet og for formidling av kulturarven, at familien Nordbø ønsker å dele kunnskap og tradisjoner med turister og besøkende i flotte naturomgivelser, avslutter Damm-Larsen.

Fakta om bedriftsutviklingsprisen i landbruket:

• Innovasjon Norge deler hvert år ut bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet.
  • Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.
  • Det kåres en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner.
  • De fylkesvise vinnerne deltar så i den nasjonale konkurransen om 250 000 kroner.
  • Den nasjonale prisen vil bli delt ut under InternationaleGrüne Woche i Berlin i januar 2019.
  • Juryen i Telemark har bestått av: Fylkesmannen i Telemark og Innovasjon Norge

Pressen er velkommen til prisutdelingen som blir delt ut på gården til Nordbø, Fosserudvegen 39 i Hjartdal, fredag 9. november klokken 12:00.

Kontaktperson:

Elin Akre Tellum,