"Nord-Norges eple" ønsker geografisk beskyttelse

12.10.2016 07:30 | Matmerk

Produsentorganisasjonen Ottar har søkt om å verne navnet Målselvnepe fra Nord-Norge. Blir søknaden godkjent oppnår nepen samme geografiske vern som Parmesan og Parma-skinke.

Dyrkes kun nord for Polarsirkelen
Målselvnepe er en saftig og mild nepe med en distinkt nepesmak, som kan minne litt om kålrot. Den er kraftigere i smaken enn vanlig mainepe. For å få den karakteristiske smaken av Målselvnepe må den dyrkes i kjølig klima med lys døgnet rundt. De optimale vekstbetingelsene finner vi derfor nord for Polarsirkelen. Der har Målselvnepe blitt dyrket i lange tider, slik at nepesorten har tilpasset seg de lokale dyrkingsforholdene. Et vern vil bidra til å ta vare på denne spesielle nepesorten for fremtiden.

Sterkt juridisk vern
- Gjennom en Beskyttet betegnelse får Målselvnepa det sterkeste juridiske vernet en matvare kan få, og ingen andre kan bruke navnet Målselvnepe fra Nord-Norge uten å oppfylle bestemte krav. Kravene til kvalitet, smak og dyrkningsmetoder gir forbrukeren en garanti for ekte vare av høy kvalitet, sier fagsjef for Beskyttede betegnelser i Matmerk, Nina W. Hegdahl.
Søknaden vil bli behandlet av Matmerk og lagt ut på høring før endelig avgjørelse foreligger.

Lang historie
Nepe har tidligere vært en viktig vekst i Norge. Særlig før poteten ble vanlig i Nord-Norge, hadde rotvekster generelt og nepe spesielt en viktig ernæringsmessig betydning for folk. Neper har kort veksttid, gir forholdsvis store avlinger og ble brukt til både mat og fôr. Målselvnepe har en lang historie i Norge, som strekker seg helt tilbake til pomorhandelen mellom russiske og nordnorske handelsmenn på 17- og 1800 tallet.

Nina W. Hegdahl, fagsjef Beskyttede betegnelser i Matmerk, tlf: 928 50 959
Olav Grundnes, styremedlem i Produsentorganisasjonen Ottar, tlf: 913 61 063