Nord-Norge på vaffeltoppen

Nordmenn elsker vafler, og aller kraftigst banker vaffelhjertet blant nordlendinger.

Ingen steker mer vafler enn befolkningen i Nordland, Troms og Finnmark. Dette viser tallene analysebyrået Nielsen har tatt ut for nærbutikkjedene Coop Marked og Matkroken i forbindelse med den store vaffeldagen 25. mars. Tallene er basert de nesten tre millioner ferdige vaffelposemiksene som ble solgt i Norge i 2016.

- Uansett om man lager røren fra bunnen av eller ved hjelp av en posemiks, er det enkelt å servere vafler. Og det er mye av grunnen til at vafler er en perfekt matrett. Den elskes av gamle og unge, er lettvint å lage og passer like godt til hverdags og fest, som i nistepakken på tur. Kombinasjonen av å være ujålete, folkelig og god gjør den til en norsk klassiker, sier Ingjerd Vestengen, assisterende kjededirektør i Coops nærbutikkjeder Coop Marked og Matkroken.

De «offisielle» oversiktene over Norges nasjonalretter inneholder typiske middagsretter som fårikål og kjøttkaker, og vaffelplaten glimrer derfor med sitt fravær. At den ikke er funnet verdig en plass på slike lister, forundrer kjededirektøren.

- Det er flere land der vaffel er en spesialitet, men den har lange og stolte tradisjoner også i Norge. Fredagsvaffelen er nærmest en institusjon på mange norske arbeidsplasser og det finnes knapt et idrettsarrangement uten vafler til salgs. Og besøker vi sjømannskirken i utlandet er vafler med brunost en selvfølge.

Salget av vaffelmiks er høyest rundt påske, 17. mai og skolestart. Lavest er salget i sommermånedene og rundt jul. Færrest poser vaffelmiks selges i Rogaland og derfra øker salget desto lenger nord i landet man reiser.

- På Vestlandet serveres ofte sveler som erstatning for vaffelen, og det finnes for øvrig mange lokale varianter av oppskrifter og tilberedningsmetoder av den kjente vaffelplaten. Eksempelvis har pølse i vaffel blitt et fenomen i Østfold og et fast innslag når Moss spiller fotballkamp, sier Vestengen.

For mer informasjon:

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge: 905 99 726

Oppskrift på gode vafler:

-        100 gram meierismør eller kviteseidsmør

-        5 dl hvetemel

-        5 ss sukker

-        1 ts bakepulver

-        2 ts kardemomme

-        ½ ts salg

-        5 dl melk

-        5 egg

-        3 dl rømme

Slik gjør du:

1. Smelt smøret og sett til avkjøling
  2. Bland hvetemel, sukker, kardemomme og bakepulver i en bolle, og spe med melken, litt etter litt. Rør godt mellom hver gang, så røren ikke blir klumpete
  3. Rør inn ett og ett egg, og avslutt med smøret og rømmen. La røra svelle i en halv time
  4. Stek i vaffeljern, server med brunost, syltetøy eller smøkrem.

10 nye vaffel-vrier

Klar for å variere tilbehør og ingredienser? Her er noen tips til eksperimenter du kan gjøre med vafler:

1. Grove vafler, med havregryn, grove meltyper og linfrø i røra, er et godt alternativ til brødskive. Brunost, cottage cheese og syltetøy, eller kaviar og hvit ost er gode påleggsforslag. Perfekt som turmat!
  2. Vaffelkake: Legg vafler i tårn med krem og friske bær mellom hver. Avslutt med krem og bær.
  3. Middagsvaffel: Bruk grov eller fin vaffel og fyll med gryteretter, salater og kjøtt eller fiskekaker med råkostsalat. For eksempel. Her er det bare å eksperimentere!
  4. Bringebærvaffel: Ha bringebærbiola i røra. Vaflene blir fine og svakt rosafargede. Perfekt til valentinsdagen! Server med friske bringebær og krem.
  5. Glutenfrie vafler: Absolutt aktuell i våre dager. Du bruker glutenfrie melsorter, som maizena, mandelmel eller glutenfritt hvetemel.
  6. Sjokoladetrukne vafler: Smelt sjokolade og dypp vaffelhjertene helt i den, legg på bakepapir til sjokoladen stivner. Fint alternativ til sjokoladekjeks.
  7. Arme vafler: enten kan du lage dine arme riddere i vaffeljernet, altså dynke brødskiver i egg, strø på sukker og kanel og steke i vaffeljernet, eller du kan dynke tørre vaffelhjerter i egg, strø på sukker og kanel og steke i panne. Server med lønnesirup og litt vaniljekesam.
  8. Frokostvafler: Vaffel med egg og bacon, vaffel med posjert egg og hollandés, vaffel med ost, skinke og tomater...
  9. Sjokoladekake-vaffel: Ha kakao i røra. Vil du ta den helt ut serverer du med en sjokoladesmørkrem og topper med seigmenn.
  10. Taco-vaffel: Bytt ut tortillaen og taco-skjellet med en vaffel. Helt crazy og veldig gøy

Kilde: Coop Marked (https://coop.no/coop-marked/tradisjonsmat/Slik-blir-vaflene-enda-bedre/)