Nord-Norge får ny redningsskøyte

Fredag 26.4 døpes RS «Odd Fellow III». Sammenlignet med skøyta som er stasjonert i området i dag vil «Odd Fellow III» sørge for en dobling i både slepekraft og hastighet.

DOBLER KAPASITETEN: RS «Odd Fellown III» skal sørge for at hjelpen kommer fortere frem.

Den nye redningsskøyta er gitt av Odd Fellow Ordenen i Norge, og skal derfor bære ordenens navn.

Odd Fellow har tidligere donert midler til to redningsskøyter, RS «Odd Fellow» og RS «Odd Fellow II». Disse reddet til sammen 111 menneskeliv på sjøen og hjalp over 6000 fartøyer. Begge skøytene var i tjeneste i 30 år, og var stasjonert flere steder langs kysten. Det er beregnet at også den nye skøyta vil kunne være et effektivt redningsverktøy i 30 år.

Kjendis-gudmor
–Nå gleder vi oss stort til dåpen. At selveste Wenche Myhre skal være gudmor er noe hele ordenen står bak. At hun er en folkekjær artist, som alle har et forhold til, passer jo oss med medlemmer fra alle lag av folket og med loger over hele landet, sier Stor Sire og daglig leder i Odd Fellow Ordenen, Morten Buan.

Wenche Myhre har takket ja til å være gudmor for fartøyet.

-Allerede som 11-åring laget jeg og venninnen min show til inntekt for Redningsselskapet. Jeg steppet og hun danset indisk dans med grønt hår husker jeg. Siden har jeg levd på og ved sjøen nesten hele livet, sier Wenche Myhre.

Koster 42 millioner kroner
RS «Odd Fellow III» er en topp moderne skøyte i Ulstein-klassen, med en prislapp på 42 millioner kroner. Den vil være langt raskere på plass når noe skjer og har derfor enda bedre forutsetninger for å redde liv og berge verdier enn eldre skøyter. De to første redningsskøytene i Ulstein-klassen har vist seg som meget effektive arbeidsverktøyer med ekstreme kapasiteter. Blant annet har klassen skrog i aluminium som tåler belastning på 6,5 G. Med redningsnett, vannscooter, radar og varmesøkende kamera er fartøyet et komplett redningsfartøy. Sammenlignet med RS «Ruth Opsahl» som er stasjonert i Bodø i dag, vil «Odd Fellow III» kunne aksjonere over et langt større område. Den har dobbel hastighet, dobbel slepekraft og langt større rekkevidde enn skøyta som nå fases ut.

Toppfart på 40 knop
RS «Odd Fellow III» er 22 meter lang og har en toppfart på nesten 40 knop, ved hjelp av to MTU-motorer som hver yter 1660 hk. Skøyteklassen kombinerer både høy fart og stor slepekraft, samtidig som den er bygget for å gå ut i all slags vær.

RS «Odd Fellow III» har blitt utrustet med vannjet-er fra Rolls-Royce, og får en rekkevidde på hele 600 nautiske mil, slik at den kan utføre jobber langt til havs. I tillegg får den brannkanon som kan pumpe ut 4000 liter venn i minuttet. Skøyta skal betjenes av et mannskap på tre, og den vil alltid ha dykker om bord.

Storstilt innsamlingsaksjon
Hvert femte år velger Odd Fellow landssak, som er en landsdekkende innsamlingsdugnad til inntekt for et veldedige formål. 22 000 medlemmer har bistått i innsamlingen. Odd Fellow startet innsamlingen til ny redningsskøyte høsten 2016, og skøyta blir levert til dåpsdagen, fredag 26 april, som også er datoen for Odd Fellows 200-års jubileum.

FAKTA - RS 169 «Odd Fellow III»

• Klasse: Ulstein
  • Skroglengde: 22 meter
  • Største bredde: 6,26 meter
  • Dypgang: 1,2 meter
  • Framdrift: Rolls-Royce Vannjet
  • Motorer: To MTU, hver på på 1660 hk
  • Slepekraft: 12 tonn (bollard pull)
  • Toppfart: 38 knop
  • Byggemateriale: Aluminium
  • Arbeidsdekk med slepevinsj
  • Brannkapasitet på 4 000 liter i minuttet

GUDMOR: Wenche Myhre skal være gudmor for RS «Odd Fellow III». FOTO: Andrea Gjestvang/NTB Scanpix
GLEDER SEG: Morten Buan er Stor Sire og daglig leder i Odd Fellow Ordenen i Norge. Han ser frem til en storstilt dåp med Wenche Myhre som gudmor.

Våre 1.500 redningsmenn og -kvinner bemanner 52 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute, og har som ambisjon å aldri være lenger unna deg enn en time.