Nora (15 år) fra Sarpsborg karate klubb er i finalen karate-VM som går senere i kveld.

Nora Benedicte Handelsby fra Sarpsborg karate klubb har kjempet seg helt frem til finalen i tidenes største karate-VM. Det deltar over 1700 utøvere fra 109 nasjoner i verdensmesterskapet som arrangeres på Tenerife i Spania.

Finalen sendes på klokken 20:10 norsk tid på www.karateworld.tv Hun møter Sakura Sawashima fra Japan i finalen i klassen kadett pluss 54 kilo.

Nora imponert stort i de innledende kampene i dag. Hun vant den første kampen 3-0 over Martina Sachova fra Tsjekkia. Den neste kampen mot Wood Hei Chow fra Hong kong vant hun 2-1. I den tredje kampen møtte hun Kimberly Oliva fra El Salvador som hun vant hele 8-0. I semifinalen møtte hun Petra Nuic fra Kroatia som hun vant på dommeravgjørelse.

- Det er ingen tilfeldighet at Nora Benedicte Handelsby gjør det bra.Tidligere i år vant hun Franzefoss-stipendet på grunn av sin flotte utvikling over tid. I tillegg er Nora på utviklingsprosjektet som kampsportforbundet har i samarbeid med sparebankstiftelsen og Olympiatoppen med tanke på sommer-OL 2024.

Sist Norge vant medalje i junior VM var i 2009 når Hege Haavaldsen vant VM-sølv.

www.karateworld.tv klokken 20:10

Historisk taekwondo-prestasjon av Norge i Kina24.11.2017 15:26Pressemelding

Richard Ordemann fra Tøyen Taekwondo Klubb er første nordiske utøver som har klart å kvalifisere seg til den nye superligaen Grand Slam. Grand Slam, som er etablert av World Taekwondo, skal arrangeres for første gang i Kina i slutten av desember. Ordemann kvalifiserte seg ved å delta i dagens kvalifiseringsstevne i Wuxi i Kina. De tre beste fra dette kvalifiseringsstevnet får delta i Grand Slam, og Richard Ordemann sikret seg sin billett ved å kjempe seg helt til finalen.