Nominer en ildsjel for norsk matkultur

Det siste året har vi mistet to av våre viktigste matpersonligheter, Ingrid Espelid Hovig og Astri Riddervold. Årets Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris pris skal gå til en ildsjel som viderefører tradisjonen fra disse to pionerene ved å stå på barrikadene og løfte fram norske mattradisjoner. Nå kan alle nominere sine kandidater.

Nominer kandidater til Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris

Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris skal i år deles ut for 26. gang.

- Til ære for husstellærer Ingrid Espelid Hovig og etnolog Astri Riddervold, som begge har vært unike formidlere av Norsk mat og matkultur, vil vi i år gi Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris til en person som fører arven fra deres virke videre, sier styreleder i Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris, Liv Gregersen Kongsten.

- Det er viktig at vi holder i hevd mattradisjonene som disse to fagpersonen har dokumentert ved utallige fjernsynsprogram, forelesninger, kokebøker og fagbøker. De etterlater seg en «skattekiste» av matkunnskap som er viktig å benytte og ikke minst formidle til kommende generasjoner, slik at den ikke går i glemmeboken, fortsetter Kongsten.

Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris deles ut årlig til en person som har utmerket seg spesielt ved å formidle sunt kosthold og matkultur med hovedvekt på det norske. Den ble opprettet som en hyllest til Ingrid Espelid Hovig på hennes 70-årsdag.

- Det er med stor takknemmelighet vi nå vil hedre Ingrid og Astri ved å fokusere på det viktige arbeid de har nedlagt ved å formidle kunnskap om norsk mat- og mattradisjoner gjennom flere tiår, til glede og nytt for det norsk folk, avslutter Kongsten

Slik nominerer du:

• Forslag sendes til post@matmerk.no.
  • Frist for innsending er 30. juni.
  • Forslag må være begrunnet.

Hvem som vinner avgjøres av både folkets og fagjuryens stemmer, som teller likt.

Prisen består av et diplom og et stipend på 30 000 kroner, og deles ut under Stiftelsen Matmerks fagdag i Oslo 30. oktober.

Tidligere vinnere av Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris er blant annet:

• 2018: Gunnar Waagen, Tingvollost og tidligere styreleder i Norsk gardsost
  • 2017: Inge Johnsen, kokk, Liantunet
  • 2016: Mikael Forselius, administrerende direktør Røros Hotell, og Ingulf Galåen, Galåvolden Gård.

Nominer kandidater til Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris