Nominasjonene til Gullsnutten er i gang

For fjerde år på rad skal årets beste internettpersonligheter kåres i Gullsnutten. I dag åpnet nominasjonsprosessen.
LOVER KONFETTI. Martin Holmen har tidligere vært programleder for VG-lista-turnéen og jobber som programleder i NRK mP3. Nå er han klar for å lede Gullsnutten. Foto: Jakob Grønhaug/NRK

Gullsnutten hyller årets beste internettpersonligheter og det de har fått til med sitt eget talent, sitt eget videokamera og sin egen YouTube-, Instagram- eller Facebook-konto. Prisutdelingen sendes live på NRK TV og NRK3 fra Store Studio på Marienlyst lørdag 14. april kl. 20.55.

Lover rød løper og konfetti
I år er det mP3-programleder Martin Holmen (25) som skal lede prisutdelingen, og han lover å gjøre ekstra stas på de nominerte.

– I år skal stjernene bli en større del av prisutdelingen. De skal få rød løper, og det bli nok litt konfetti også. I år skal vi løfte utdelingen enda et hakk. Vi vil at de nominerte skal føle seg sånn som musikk- og filmstjerner gjør når de er på sine prisutdelinger, altså at dette skal være en skikkelig fest for dem, sier Holmen.

Ni kategorier – ni priser
Sammen med Gullsnutten-juryen skal Holmen dele ut ni priser: ”Årets video”, ”Årets serie”, ”Årets meningsbærer”, ”Årets stjerneskudd”, ”Årets gamer”, ”Årets beauty”, ”Årets morsomste”, ”Årets videoblogger” og ”Årets YouTuber”.

Kategorien ”Årets YouTuber” kan kvalifiseres som en hederspris, og er den eneste prisen som ikke er åpen for nominasjoner. Her er alle norske youtubere automatisk nominert, og det er Gullsnutten-juryen som kårer vinneren. I fjor var det Herman Dahl som stakk av med tittelen. Tidligere har prisen gått til Prebz og Dennis (2015) og Baibai og Huginn (2016).

Nytt av året er at det også vil bli delt ut priser i forkant av sendingen.

Stem med hjertet
Nominasjonsprosessen er åpen for alle på www.gullsnutten.no. Her kan man stemme på sine favoritter ved å legge igjen en nominasjon innen 12. februar kl. 09.00. Publikum kan kun nominere én gang i hver kategori, og programleder Martin Holmen har et godt råd:

– Follow your heart.

TIL TOPPS. Vinneren av ”Årets Youtuber” i fjor, Herman Dahl, feirer med fjorårets Gullsnutten-programleder Lars Berrum. Foto: Thomas Brun
HVEM VINNER I ÅR? Malin Nesvoll stakk av med ”Årets livsstil og videoblogger” under Gullsnutten i fjor. Foto: Thomas Brun
ÅRETS GAMER. I fjor ble det Noobwork. Hvem blir det i år? Foto: Thomas Brun