Nøkkelhull opp 25 %

10.12.2015 09:29 | Nortura

Tidligere i år lovet Nortura å doble antall nøkkelhullsmerkede produkter fra Prior og Gilde innen utgangen av 2016. Prosessen er i rute, og nå er antallet oppe i 235.

Pålegg med nøkkelhullet gjør det enkelt å velge et sunt et til hverdags.  Foto: Nortura
Pålegg med nøkkelhullet gjør det enkelt å velge et sunt et til hverdags. Foto: Nortura

Nøkkelhullet er helsemyndighetenes merkeordning for matvarer med mindre fett, salt, sukker eller mer fiber. Nortura, som er bondens selskap, satser aktivt på nøkkelhullsmerkede produkter, i tråd med helsemyndighetenes ønske. Og i jakten på nøkkelhull vil den helsebevisste forbruker stadig finne flere på Prior- og Gilde-produkter framover.

Dobler antallet
Tidligere i år lovet Nortura å doble antall nøkkelhullsprodukter fra Prior og Gilde innen utgangen av 2016. - Nå er vi oppe i hele 235 produkter med nøkkelhull, som betyr at vi har økt antallet med drøye 25 % siste halvår. Vi ønsker å spille på lag med folkehelsa, sier Åse Kringlebotn, som er informasjonssjef i Nortura.

Ved helseministerens bord
Denne uka har helseminister Bent Høie samlet ledere fra matindustrien, for å høre hvordan den enkelte bransje kan bidra til bedre kosthold i befolkningen. Nortura stiller opp, og arbeider med å redusere salt og fett i en rekke produkter.

Saltpartnerskap
Tidligere denne høsten inngikk Nortura et forpliktende samarbeid med helsemyndighetene, med hensikt å redusere saltinntaket i befolkningen.

– Allerede har vi i Nortura redusert nærmere 300 tonn salt fra produktene i løpet av de senere årene, og det fortsetter, sier Åse Kringlebotn.

Alle kategorier
Nortura ønsker å tilby nøkkelhullsmerkede produkter i alle sine produktkategorier, slik at forbruker kan sette sammen et kosthold som vil gi et godt grunnlag for god helse. – Og finner du ikke de nøkkelhullsmerkede produktene i din butikk, så spør etter dem, oppfordrer Åse Kringlebotn.

Om Nøkkelhullet

• Nøkkelhullet er myndighetenes merkeordning for sunne matvarer
  • Nøkkelhullsordningen er et samarbeid mellom de nordiske land, og endringer trer i kraft samtidig i landene
  • Fra 1. mars 2015 kom det strengere krav til matvarer som nøkkelhullmerkes