Nofima lanserer innovasjonspris på Det Norske Måltid
En egen jury skal plukke ut vinneren blant de 39 finalistene som alle kan søke om å vinne prisen. Utdelingen skjer på finalen i Stavanger i januar.
- Våre forskere jobber med innovasjoner hver eneste dag. Derfor er det med glede vi samarbeidet med Det Norske Måltid om en slik pris, sier forskningssjef Morten Sivertsvik som skal lede juryarbeidet.
Innovasjonsprisen kan vinneren bruke til å heve egen kompetanse eller til videreutvikling av produkter eller konsepter. Vinneren av prisen kan få bistand fra Nofima innen ulike fagfelt, slik som gastronomi og produktutvikling, mikrobiologi og holdbarhet, prosessering og emballasjeteknologi, råvarer og råvareegenskaper, sensorikk eller forbrukerinnsikt og markedsføring.
Tett samarbeid
Nofima skal jobbe tett med Det Norske Måltid, og blir blant annet representert på alle delfinalene i Stavanger, Oslo, Seljord, Tromsø og Trondheim. Forskningsinstituttet er også på plass når de 39 matprodusentene, som går videre til den store finalen i Stavanger i januar, blir plukket ut. Det skjer i forbindelse med VM i ost i Bergen i november.
For å bli kandidat til Nofimas innovasjonspris må de 39 finalistene, som går videre fra delfinalene, søke. De må ha et ønske om å jobbe med forskere for å videreutvikle sine produkt.
Stort institutt
I europeisk målestokk er Nofima et stort matforskningsinstitutt. Over 370 ansatte jobber ved de fem kontorstedene i Norge fra Tromsø i nord til Stavanger i sør. Innovasjonen er drevet av at maten skal være sunn, smakfull og trygg å spise. Med de utfordringene innenfor matproduksjon er også FNs bærekraftsmål med i Nofimas strategi.
- Vi skal bidra til ny kunnskap og forskningsbasert ideer tuftet på kommersielle muligheter. Gjennom vårt arbeid skal vi bidra til å skape nye produkter og nye arbeidsplasser. Det Norske Måltid har i flere år gjort en god jobb og vi føler tiden er moden for et enda nærmere samarbeid, sier Øyvind Fylling-Jensen, administrerende direktør i matforskningsinstituttet.
Nofima har i flere år vært delaktig med forsker Einar Risvik som hoveddommer i landsfinalen.
Nofima-prisen
Med en egen innovasjonspris vil Nofima inspirere til enda mer nytenking og innovasjon i norsk matproduksjon. Forskerne har spisskompetanse på prosessering, emballering, produktutvikling, design og forbrukertrender.
Det er i ny kunnskap fra forbrukerdrevet innovasjon de store mulighetene ligger. For bedriftene kan dette ofte være vanskelige prosesser å drive, og på disse områdene kan Nofima bidra med arbeidsmåter, verktøy og metoder for å drive fram innovasjonsprosessene.
Næringsutvikling
- Det Norske Måltid jobber for å bidra til næringsutvikling gjennom å øke etterspørselen, skape stolthet og styrke omdømmet for norsk matproduksjon. Et tett samarbeid med Nofima, som er et viktig kompetansehus for norsk matproduksjon, er derfor viktig og riktig, sier Kristin Austigard.
Hun er eier og prosjektleder Det Norske Måltid.
- Tilbakemelding og erfaring fra flere tidligere vinnere i Det Norske Måltid er at Nofima har vært, og er, en viktig leverandør av matfaglige tjenester, som har hjulpet dem i sin faglige utvikling. Vi i Det Norske Måltid har hatt gleden av å jobbe tett med Nofima i flere år, sier Austigard.
Kristin Austigard gleder seg ekstra til at den nye innovasjonsprisen skal deles ut på finalen i januar.
Mest sannsynlig blir det forskerstøtte fra enten avdelingene i Stavanger, Ås eller Tromsø. Det er her Nofima har flest forskere som jobber ut mot forbrukerne. I Bergen og Sunndalsøra jobbes det mest med industri innenfor havbruk.
Instituttet leder også to av de fem kompetansenettverkene for lokalmat i Norge.
Nøkkelord
Bilder
Om Nofima
Nofima er et av Europas største næringsrettede forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Alta, Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 370 ansatte.
Følg pressemeldinger fra Nofima
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nofima
Solbærtoddy – perfekt til påsketuren28.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
En varm kopp solbærtoddy gjør godt, uansett om du tilbringer påsken med skiturer i fjellheimen, fotturer i byen, skogen eller langs kysten. Det er det flere grunner til.
Nå skal også torskens sæd bli til godsaker6.3.2024 08:05:16 CET | Pressemelding
Kan spermien til torsken brukes til noe annet enn å lage nye «torskebabyer»? Å jada! Den kan ved hjelp av moderne utvinningsmetoder bli til nye, verdifulle produkter som olje og proteinpulver – som igjen kan bli til både mat og skjønnhetsprodukter.
Fungerer ferskfiskordningen?6.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Fungerer ordningen med kvotebonus for å strekke torskesesongen lenger ut over året? Nofima har på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet evaluert ferskfiskordningen ut fra vurderinger om økonomisk, miljømessig og sosial bærekraft.
Oppdrett for å redde havbunnen10.1.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Oppdrett av kråkeboller kan redde tareskogen, samtidig som det kan skape produkter av høy verdi i Norge.
Hvordan maten behandles påvirker holdbarhetsdatoen9.1.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Lettbedervet mat er merket med siste forbruksdato, og holdbarheten kan bli kortere hvis maten ikke blir produsent og oppbevart korrekt. Nå skal forskere utvikle dynamisk holdbarhetsmerking som tar hensyn til alt som kan påvirke. Du kan dermed være helt trygg på at holdbarhetsdatoen er korrekt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom