Nødvendige endringer – men Høye bryter løfter overfor sykepleiere

Forbundsleder Eli Gunhild By i Norsk Sykepleierforbund (NSF) mener Høies opprydding i forhold til antall krav til sykehusene er nødvendige og bra, men savner satsing på utdanning av flere spesialsykepleiere.

Eli Gunhild By, forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund

– Jeg synes et er riktig å fjerne krav som ikke er nødvendige. Samtidig er ikke god styring bare et spørsmål om antall krav, men også å sørge for å stille de riktige kravene, sier Eli Gunhild By. Hun påpeker også at Høie dessverre ikke gjorde noe med den prekære mangelen på anestesi-, intensiv- og operasjonssykepleiere. Dette er en flaskehals som fører til unødvendig lang ventetid for mange pasienter som skal opereres.

Spesialsykepleiere
– Før Høie ble minister var han ikke fornøyd med hvordan sykehusene ivaretar behovet for spesialsykepleiere. I dag hadde han selv mulighet til å gjøre noe med dette. Jeg er selvsagt skuffet over at han ikke tok denne muligheten, sier By.

I dag er det helseforetakene selv som har ansvaret for å ha nok spesialsykepleiere, og så sent som i juni i fjor sa Høie, i en debatt med daværende helseminister Jonas Gahr Støre, at rekrutteringen av spesialsykepleiere ikke bør overlates til helseforetakene alene.

I dag er det store variasjoner i hvordan helseforetakene løser dette på; noen gir full lønn, andre har stipendordninger, men uten pensjons- og andre rettigheter. I noen tilfeller må sykepleierne ta fri uten lønn og stipender for å fullføre sin videreutdanning. NSF ønsker en ordning med lønn under utdanning, slik som legene har.

Ledelse
De fleste lederne i sykehusene på det pasientnære området har sykepleie som fagbakgrunn, og flere av disse melder om krevende rammevilkår. Eli Gunhild By er derfor fornøyd med at Høie lover en satsing på dette området.

– Det er veldig bra at helseministeren vil styrke kvalitet og pasientsikkerhet gjennom bedre ledelse og struktur. Dette arbeidet vil vi gjerne samarbeide med Høie om.

Kontaktperson: Arvid Libak, kommuikasjonssjef i Norsk Sykepleierforbund, tlf: 908 80 518

Eli Gunhild By, forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund