Nødvendig med utredning, men det haster

Begge avgiftsøkningene ble innklaget for EFTAs overvåkingsorgan ESA. Regjeringen varsler nå et utvalgsarbeid der begge avgiftene skal gjennomgås, og der næringen skal involveres i arbeidet.

-Selv om vi er sterkt kritiske til at avgiften på alkoholfrie drikkevarer ikke reverseres i 2018-budsjettet, mener vi det er riktig å vurdere de to avgiftene i sammenheng. Fra mat- og drikkenæringens side er det avgjørende at et slikt utvalgsarbeid tar utgangspunkt i de norske produsentenes konkurransekraft i møte med fysisk og nettbasert grensehandel, og raskt bidrar til en konkurransedyktig og mer konsistent avgiftsutforming. Dersom arbeidet fører til en omlegging av avgiftene, må bedriftene gis nødvendig tid til å omstille seg. NHO Mat og Drikke vil naturligvis bidra i utvalgsarbeidet dersom vi blir bedt om dette, sier Haas Brubakk.

SUKKERAVGIFTEN: Mot 1 milliard i tapte avgiftsinntekter i 2018  14.11.2018 08:13Pressemelding

Som følge av de voldsomme økningene i avgiftene på alkoholfri drikke og sjokolade og sukkervarer fra 1. januar i år, har myndighetene budsjettert med 1,840 mrd kroner i økt avgiftsinntekt for 2018. Statsregnskapet for de tre første kvartalene i år viser at staten kan se mot så mye som én milliard i inntektssvikt. Forklaringen er ikke redusert forbruk men at salget har flyttet seg til avgift- og momsfrie salgskanaler som nett- og grensehandel, mener NHO Mat og Drikke.