Nobels Fredspris: Donald Trump, Kim Jon-un og Moon Jae-in er årets bookmakerfavoritter

De to koreanske statsoverhodene, Kim Jong-un og Moon Jae-in, er store oddsfavoritter til å Nobels Fredspris . Nærmeste utfordrer hos Europas største bookmaker er USAs president, Donald Trump.

-Ja, tro det eller ei. Men USAs president har gått fra å være en fargeklatt på oddslistene for to år siden, til å være en av de oddssettere og tippere har størst tro på foran fredagens offebtliggjøring, forteller PR manager Steffen Løvholen i Unibet.

Nobels Fredspris for 2018 vil bli kunngjort på en pressekonferanse fredag 5. oktober klokken 11.00.

Etter fremgangen i fredsforhandlingene mellom Nord-Korea og Sør-Korea, har statsoverhodene Kim Jong-un og Moon Jae-in de siste ukene seilet opp som de to største  favorittene til å vinne Nobels Fredspris. Det melder Unibet, Europas største nettspillselskap.

-Oddsen settes av våre eksperter, men spilles opp eller ned av tipperne etter hvert som de øker eller mister troen. Det er tydelig at de diplomatiske fremskrittene gjort i år de to landene imellom gjør statslederne til store favoritter hos oddseksperter og tippere, sier Løvholen

-Donald Trump har jo i høyeste grad vært involvert i prosessen, og han er kjapp til å si ifra om han mener han ikke får nok ære for noe. Men kanskje det kan være et plaster på såret at han er nest største favoritt til å vinne årets fredspris. Jeg tror neppe mange så den komme for ett eller to år siden, sier Løvholen.

-Donald Trump har gått fra 1001 i odds i 2016, via 101 i odds i fjor, til litt over syv i odds før årets utdeling. Han har altså gått fra godt under en tidels prosent beregnet vinnersjanse, til nesten 13 prosent sjanse for at Trump tildeles årets fredspris. I alle fall hvis bookmakerlistene får rett. Men det er det jo ikke alltid de gjør, sier Løvhole.

Unibets vinnerodds, Nobels Fredspris 2018:

Kim Jong-un & Moon Jae-in – 1,80

Donald Trump (alene) – 7,50