NM i Taekwondo - Kongepokal til Mikael Berg

Norgesmesterskapet i taekwondo WTF ble i dag avholdt på Jessheim hvor mange nye Norgesmestre ble kåret i tillegg til at flere priser ble delt ut. Kongepokalen gikk til Mikael Berg fra Tøyen Taekwondoklubb som vant sin klasse under mesterskapet.

Mikael Berg fra Tøyen Taekwondo klubb mottok Kongepokalen.

Utøvere fra 28 klubber over hele landet deltok i mesterskapet, der det ble konkurrert i mønster og kamp. Blant utøverne var landslagsutøvere fra fulltidslandslaget i kamp og fra mønsterlandslaget.

Kongepokalen ble utdelt til herrer senior i klassen -63 kg. Klassen var blant de største under NM, og pokalen ble utdelt til vinneren av klassen, Mikael Berg fra Tøyen Taekwondoklubb som er førsteårs senior og imponerende tok seieren i finalen mot forrige Kongepokalvinner fra Nesodden Taekwondoklubb, Martin Maurtvedt.

Landslagsutøvere i NM-aksjon

Europamestre i mønster, Joachim Wien og Nina Bansal, viste igjen at de også er best i Norge, etter at de vant både individuelle klasser og par under dagens NM. Joachim Wien ble også tildelt prisen for årets taekwondoutøver. Det er siste året de to kan konkurrere i par, på grunn av aldersbestemmelser. Begge skal fortsette å satse i individuelle klasser. Under finaleshowet holdt Wien og Bansal en flott mønsteroppvisning for publikumet i Jessheim.

Landslagsutøvere i kamp, Richard Ordemann (Tøyen Taekwondo klubb) og John Asp (Grorud Taekwondo klubb) møttes i en spennende finale i klassen herrer -80 kg. Ordemann kom seirende ut av klassen med stillingen 15-7. Marie Magnus (Keum Gang Taekwondo Nesttun) fikk tøff motstand fra Eirin Berg Jakobsen (Tveita Taekwondo klubb). Etter uavgjortstilling ved fullgått tid ble kampen avgjort på golden point. Jakobsen satte inn det første poenget og vant klassen over Magnus.

Beste juniorer og klubber

Mesterskapers beste junior i kvinne- og herreklassen ble premiert med en spesiell pris fra den koreanske ambassadøren, som også overvar mesterskapet. Prisene gikk til Ola Wictoria Lozinska fra Røra Taekwondoklubb og Rathushan Murugathasan fra Heimdal Taekwondo.

I tillegg ble beste klubb i mønster og kamp kåret, og vandrepokalene fikk bli hos fjorårets vinnere som også i år vant. Beste klubb mønster ble Hwa Rang Team Drammen, beste klubb kamp ble Grorud Taekwondo klubb. Sammenlagtseiere i Norgescup 2016 ble også delt ut under NM.

Resultater NM 2016 – kamp

Resultater NM 2016 – mønster

Mikael Berg fra Tøyen Taekwondo klubb mottok Kongepokalen.
Idrettspresident Tom Tvedt stilte opp under NM.
Den koreanske ambassadørens pris til Ola Wictoria Lozinska fra Røra Taekwondoklubb og Rathushan Murugathasan fra Heimdal Taekwondo.
Årets utøver taekwondo NM Joachim Wien.
Årets Coach/trener Johnny Berg.
Årets dommer Janne Viddal.
Tina Røe Skaar ble årets taekwondoperson.

Norges Kampsportforbund (NKF) er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 450 medlemsklubber og 41.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.