NM i sunn fastfood – I sommer konkurreres det om å servere den beste maten til folk i farta

Nå skal veimaten blir sunnere. Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) arrangerer for 6. året på rad konkurransen NM i Sunn fastfood. Målet med konkurransen er å sette søkelyset på det som tilbys til folk i farta.
Juryen består av Anne Kristin Vie fra forbukerådet (t.v), kokk Bård Greni (t.h) og kommunikasjonssjef i OFG, Gerd Byermoen.

Sunnere mat for folk i farten med både bil, fly og på vann.

Både ferger, bensinstasjoner, streetfoodutsalg, utsalgssteder på flyplasser og gatekjøkken er noen av de som har meldt seg på og som ønsker å bidra til at kundene sine velger litt sunnere. LEON er en stor internasjonal kjede som har meldt på alle sine utsalgssteder i Oslo.

- Det er gledelig å se at vi har så stor variasjon i utsalgssteder og at engasjementet har spredd seg til både sjø, land og luft. Et fergeselskap, to utsalgssteder på Oslo Streetfood og et utsalgssted på Oslo lufthavn, Værnes og Sola er noen av dem som har meldt seg på, sier Toril Gulbrandsen matfaglig rådgiver og prosjektansvarlig for NM i sunn fastfood ved Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Målet med konkurransen er å skape engasjement til å ville gjøre mat man får på farten litt sunnere.

- Mange forbrukere ønsker sunnere alternativer og det er viktig å møte forbrukernes ønsker, det gir også konkurransefortrinn, sier Toril Gulbrandsen.

Jurymedlem og kokk Bård Greni hilser konkurransen velkommen og håper den kan bidra til å øke bevisstheten om hva som serveres langs veiene.

- Som kokk håper jeg på å se sunnere alternativer som også selvsagt smaker skikkelig godt. Folk spiser det de synes er godt, så enkelt er det. Smak og sunn mat kan passe som hånd i hanske og trenger slett ikke gå på bekostning av hverandre. Bare tenk deg- hva er vel et måltid uten grønnsaker? Kjedelig og fargeløst. Jeg gleder meg til å se årets bidrag.

Merke på døra

Folk på farten vil i sommer bli møtt med et sunnere alternativ når de stopper for en rast ved et utsalgssted som deltar i konkurransen. Deltakerne har merke på døra og merke på retten de har meldt på. Den skal stå på menyen i sommer. Det er god variasjon og kreativitet i deltagende retter. Felles for alle er at de skal inneholde minst 100 g frukt, bær og/eller grønnsaker. Det er også positivt om retten har innslag av andre matvarer som vi bør spise mer av, som fisk og grove kornprodukter. Her er det bare å glede seg til at det blir lettere å velge sunt.

Jurymedlem Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet gleder seg til å se og smake på resultatene.

Iselin Bogstrand Sagen, ernæringsfaglig rådgiver, tlf. 954 18 998, e-post: iselin.sagen@frukt.no
Toril Gulbrandsen, matfaglig rådgiver, tlf. 957 32 919, e-post: toril.gulbrandsen@frukt.no

Gerd ByermoenKommunikasjonssjef

Har ansvar for å tilrettelegge vår interne og eksterne kommunikasjon og er blant annet hovedkontakt for alle mediehenvendelser. Er opptatt av å formidle kunnskap om frukt og grønnsaker og ikke minst spre matglede.

Tel:952 83 171gerd.byermoen@frukt.no

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt