NM i sunn fastfood 2018 er i gang

- Vi tar stadig grep for å tilby kundene våre sunnere og gode alternativer når de er i farta, sier kategorisjef for mat i Deli de Luca, Astrid Stærkebye.

Deli de Luca er godt representert blant årets deltakere, og ble et naturlig sted å sparke i gang konkurransen.

- Vi tar stadig grep for å tilby kundene våre sunnere og gode alternativer når de er i farta. Blant våre nyeste lanseringer er salat med Frøya laks og quinoa, wrap med bulgur, grønnkål, kylling eller biffkjøtt, og snackprodukter med gulrøtter, edamamebønner og hummus. Pris er også viktig; det skal være både enkelt, sunt og godt til en god pris, sier kategorisjef for mat i Deli de Luca, Astrid Stærkebye.

Fargerike retter vi bør spise mer av

I år ble deltakerne i konkurransen oppfordret til å delta med produkter som ikke bare inneholder én av 5 om dagen, men også fisk og grove kornprodukter. Deltakerne har fulgt oppfordringen, og mange av årets deltakere har også inkludert disse matvarene i sine påmeldte produkter eller retter.

- Frukt og grønt, fisk og grove kornpodukter er matvarer vi vet er bra for helsen, og som vi per i dag spiser for lite av. Kostholdsdebatten har lenge dreid seg om hva vi bør spise mindre av, derfor er det positivt å dreie fokuset over på all den gode maten vi faktisk bør spise mer av, sier ernæringsrådgiver i OFG og jurymedlem Cathrine Øverås Frisvold.

Med 32 deltakere og nesten 30 unike produkter og retter ligger det an til å bli jevn kamp i årets konkurranse.

- Det er gøy å se alle de fargerike og sunne alternativene som nå finnes hos mange av de som serverer raske måltidsløsninger til folk på farten, sier prosjektleder Toril Gulbrandsen i Opplysningskontoret for frukt og grønt. Deltagerne i årets konkurranse er alle supre bidrag som sørger for at det blir lett å velge smart.

I årets jury sitter kokk Mona Halvorsen, horeca-konsulent Jörg Otto Stehl og ernæringsrådgiver i OFG Cathrine Øverås Frisvold. Etter endt kampanjeperiode 20. august begynner den tøffe jobben med å finne topp 3 som skal kåres under FOODSCAPE-messen i Lillestrøm 11. oktober.

Prosjektleder Toril Gulbrandsen,, tlf. 957 32 919, e-post: toril.gulbrandsen@frukt.no.

utikksjef på Deli de Luca Oslo S, Evelin Rydell, og ernæringsrådgiver i OFG og jurymedlem, Cathrine Øverås Frisvold, med sunn snacks på farten.
Butikksjef på Deli de Luca Karl Johan, Melissa Soulat, med kjedens friske smoothier som er godt eksponert i kasseområdet.
Butikksjef på Deli de Luca Oslo S, Evelin Rydell, viser stolt frem deres påmeldte produkt Deli Snacks. De lager også friske smoothier i butikk hver morgen.