NM i lunsj – tre finalister klare

Ungdomsskoler over hele landet har i februar og mars konkurrert om å bli Norgesmester i lunsj. Av 68 påmeldte lag fra hele landet er nå tre finalister klare, og lagene kommer fra Hedmark, Møre og Romsdal og Trøndelag.

Fjorårets vinner av NM i lunsj 2016/2017. (Illustrasjon).

- Vi har hatt en stor jobb med å velge ut de beste bidragene, men det var tre lag som utpekte seg som verdige finalister. Det er lagene Foodforce fra Tingvoll, Lunsjglede fra Levanger og Sunnhet fra Dala i Brumunddal. Disse lagene består av matglad ungdom som har et helt spesielt engasjement for lunsj- tilbudet på sin skole, forteller prosjektleder Silje Thoresen Tandberg.

NM i lunsj er en kreativ konkurranse med fokus på godt kosthold og matglede, der elevene selv kommer opp med løsninger på skolemat de ønsker, uavhengig av om de spiser tradisjonell matpakke eller det er kantineløsning på skolen. Elevene blir utfordret på om lunsjforslaget de kommer opp med kan gjennomføres på skolen og om det er mulig å samarbeide med lokale aktører for å få til varige løsninger for måltidsituasjonen på sin skole.

- Vår fagjury reiser på besøk i uke 15 for å se bidragene til lagene og vurdere hva de har gjort av tiltak og hvordan de tenker at lunsjideen kan leve videre på skolen. Det er ingen tvil om at de kommer til på få en vanskelig jobb med å velge en vinner, avslutter Tandberg.

Konkurransen har som overordnet mål og bidra til at flere av landets ungdomsskoleelever spiser et fullverdig måltid i en hyggelig setting i løpet av skoledagen og at de har et tilbud som er i tråd med Helsedirektoratets kostråd, Nasjonal handlingsplan for bedre kosthold og Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i ungdomsskolen.

Oversikt over påmeldte lag fra fylkene i Norge:

Fylke Antall lag
Akershus 11
Møre og Romsdal 10
Trøndelag 12
Nordland 7
Aust Agder 5
Buskerud 4
Finnmark 4
Hedmark 3
Hordaland 3
Oslo 2
Østfold 2
Rogaland 1
Sogn og Fjordane 1
Troms 1
Vest- Agder 1
Vestfold 1

Fakta NM i lunsj:

• Nasjonal konkurranse for alle landets ungdomsskoleelever.
  • 68 påmeldte lag fra 16 fylker konkurrerer om å bli årets Norgesmester i lunsj 2017/1.
  • Konkurransen skal arrangeres i tre år, der dette er den første i rekken.
  • Konkurransearrangør er opplysningskontorene i landbruket (matprat.no, brodogkorn.no, melk.no og frukt.no) og Norges sjømatråd (godfisk.no).
  • Konkurransen støttes av Helsedirektoratet, Elevorganisasjonen, Landslaget for mat og helse i skolen, Nasjonal senter for mat, helse og fysisk aktivitet, Utdanningsforbundet, Kost og ernæringsforbundet, FUG- foreldreutvalget for grunnopplæringen, Landsgruppen for helsesøstre NSF, Skolelederforbundet og NHO mat og drikke.
  • Konkurransen er finansiert av Gjensidigestiftelsen.
  • Årets tre finalister får besøk av fagjury på sin skole i uke 15.Lunsjglede fra Levanger besøkes mandag 9.april, laget Foodforce fraTingvoll besøkes tirsdag 10.april og laget Sunnhet fra Dala fra Brumunddal besøkes onsdag 11.april. Alle finalistene får overlevert kr 10.000.
  • Deretter vil juryens inntrykk, samt stemmer fra publikum (via Facebook siden: https://www.facebook.com/nmilunsj/) kåre årets vinner av NM i lunsj 2017/18.
  • Vinneren mottar ytterligere kr 20 000 og et besøk fra juryen med samarbeidspartnere som denne gangen vil by på en «skoledag utenom det vanlige» tirsdag 24.april.
  • Premiebeløpene skal brukes til et tiltak som kommer skolens spisemiljø til gode.
  • Konkurransen bygger videre på konseptet som ble arrangert første gang i skoleåret 2016/17 i regi av Helsedirektoratet.

Nyttige nettsteder:

Webside: nmilunj.no

Oversikt over påmeldte lag så langt: www.nmilunsj/lag
Facebook: Facebook
Instagram : Instagram

Prosjektleder Silje Thoresen Tandberg, e-post: silje.thoresen.tandberg@frukt.no, tlf. 901 75 311.

Fjorårets vinner av NM i lunsj 2016/2017. (Illustrasjon).
Laget Lunsjglede fra Levanger er én av tre finalister i NM i lunsj.
Laget Foodforce fra Tingvoll er én av tre finalister i NM i lunsj
Laget Sunnhet fra Dala, Brumundal, er én av finalistene i NM i lunsj.