NM i karate - To kongepokaler til Mizuchi karateklubb

26.3.2017 15:56 | Norges Kampsportforbund

I helgen ble det 44. Norgesmesterskapet i karate arrangert i Bærum Idrettspark. Det ble konkurrert i fullkontaktkarate, Shobu Ippon karate og WKF karate. WKF karate er den offisielle konkurranseformen, anerkjent av IOC. Det ble kåret nye norgesmestere og delt ut flere priser. Kongepokalen gikk til Gitte Helene Brunstad (25) og Jørn Ove Hansen (45), begge fra Mizuchi karateklubb.

Kongepokalvinnere Jørn Ove Hansen og Gitte Helene Brunstad Foto: Raimon Bjørndalen

Stevnets gjeveste pris H.M Kongens Pokal tildeles beste kvinne og mann som i år var Gitte Helene Brunstad og Jørn Ove Hansen. Gitte vant gull i klassen senior kvinner -67kg etter å ha vunnet finalen 10-1 over Kamilla Karstensen fra Skedsmo karateklubb. I tillegg vant Gitte sølv i Shobu Ippon. Dette er Gittes tredje kongepokal, hun vant den også i fjor og i 2011.

Jørn Ove Hansen imponerte stort ved å vinne sin klasse senior menn -84kg. I finalen slo han regjerende norgesmester og klubbkamerat Mikael Amroun i en spennende kamp. Stillingen endte 4-4, men Jørn Ove stakk av med seieren etter regelen om at den som får det første poenget vinner ved poenglikhet. Dette er hans 39. NM-gull og hans 7. kongepokal.