Nippon Gases Norge investerer i ny luftgassfabrikk i Nord-Trøndelag

(Malm/Oslo, 19.03.2019) Nippon Gases Norge AS (Nippon Gases) sikrer gassleveranser ved å investere 200 millioner kroner i en ny luftgassfabrikk i Verran kommune. Satsningen i 2020 er viktig for å kunne levere til kunder innen vekstområder som fiskeoppdrett, prosessindustri og offshore fra Midt-Norge og nordover.
Partene i avtalen ser frem til et videre godt samarbeid. F.V: Anders Lindstrøm (Ordfører Verran Kommune), Arve Løberg (Styreleder Bergmannsparken AS) Jacob. Br. Almlid (Daglig leder Bergmannsparken AS) og Lars Borgli (Daglig leder Nippon Gases Norge). I bakgrunnen ser vi Tjuin Industriområde hvor luftgassfabrikken skal bygges.

En region i vekst
«I et stadig voksende marked ser vi investeringen i en ny luftgassfabrikk som nødvendig for å dekke etterspørselen av flytende oksygen og nitrogen i Midt- og Nord-Norge. Første spadetak tas allerede våren 2019 og vi forventer at første tankbil ruller ut fra fabrikken i løpet av andre halvår 2020», sier Lars Borgli, Administrerende Direktør i Nippon Gases.

Luftgassfabrikken vil sysselsette 2 ansatte og indirekte 5-10 personer tilknyttet transport og vedlikehold. Flere viktige forhold bidro positivt til plasseringen i Tjuin Industriområde, særlig god tilrettelegging for etablering og en imøtekommende næringsavdeling i Verran Kommune, byggeklar tomt, tilgang til industrivann, ny FV 17/720, kai på industriområde og tilrettelegging av nødvendig strømtilførsel fra NTE.

«Nippon Gases etablering av en fabrikk i Malm viser at det gjennom en tydelig politisk prioritering av tilrettelegging og et aktivt næringsarbeid er mulig å tiltrekke seg store og seriøse aktører. Kommunen har grunn til å tro at Nippon Gases bygging i Malm vil styrke andre næringsprosjekter det arbeides med. En slik etablering gir den tradisjonelle industrikommunen Verran styrket posisjon når man nå blir en del av nye Steinkjer kommune fra 1. januar 2020», sier Anders Lindstrøm, ordfører i Verran kommune.

Nærhet til kundene gir miljøfordeler
Det er store volum gass som skal transporteres til kunder med spredt beliggenhet nordover i landet og Nippon Gases har som mål å komme nærmere kunder og markedet. «Dette vil få en positiv påvirkning på kjøreavstander basert på dagens gjeldende infrastruktur», sier Terje Wold, Chief Technology Officer i Nippon Gases, og fortsetter: «Vi skal også tenke miljø i byggeprosessen, og plasseringen i Tjuin lar oss ankomme med skip. Med kun 200 meter fra havnen til anleggsområde blir det en vesentlig reduksjon i tungtransport på vei».

Stine Gallagher
Marketingkonsulent
stine_gallagher@praxair.com

Bilder

Last ned bilde
Prosjektansvarlig hos Nippon Gases, Terje Wold, besøker tomta på Tjuin Industriområde der luftgassfabrikken skal bygges. Oppstart er allerede i mai 2019 og forventet ferdigstillelse er andre halvdel av 2020. Foto: Nippon Gases Norge AS
Last ned bilde
Luft som råvare: 3D modell av luftgassfabrikken hvor Nippon Gases skal produsere flytende oksygen og nitrogen ved å dypkjøle luft fra omgivelsene. Den flytende gassen lagres i vakumisolerte lagertanker med temperatur på ca. -180 grader. Gassen fraktes deretter ut til kunder med tankbiler.
Last ned bilde
Selskapet har en lang norsk industrigasshistorie som startet med Hydro, via Yara og nå Nippon Gases.

Om Nippon Gases Norge AS

Postboks 23 Haugenstua

Nippon Gases Norge AS
Nippon Gases er en av Norges ledende produsenter, markedsførere og distributører av industri- og spesialgasser samt tørris.  Vi tilbyr også installasjon og vedlikehold av gassrelatert utstyr. Med over 100 års erfaring har vi har en stolt norsk industrigasshistorie fra Hydro, via Yara og nå Nippon Gases.
I Skandinavia har vi over 300 ansatte, flere luftgassfabrikker, fyllestasjoner, salgskontorer og en tørrisfabrikk. Et omfattende forhandlernett med over 170 forhandlere sikrer lokal tilstedeværelse i hele regionen.
Vi jobber dedikert med å gi våre kunder en positiv opplevelse ved å levere produkter og tjenester av høy kvalitet, slik at vi kan leve opp til vårt slagord «The Gas Professionals».
Nippon Gases Norge AS er en del av Taiyo Nippon Sanso Corporation, TNSC. TNSC er Japans største industrigasselskap og er blant de fire største leverandørene av industrielle gasser i verden. TNSC er tilknyttet Mitsubishi Chemical, som er en del av kjernen i Mitsubishi-gruppen.

Følg pressemeldinger fra Nippon Gases Norge AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nippon Gases Norge AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nippon Gases Norge AS