Nina Einem (46) er tilsatt som ny distriktsredaktør i NRK Troms

NRK har i dag tilsatt Nina Einem som ny distriktsredaktør i NRK Troms. NRK Troms har ansvar for nyhetsdekningen av Troms og Svalbard.
Nina Einem (46) er ny distriktsredaktør i NRK Troms. FOTO: NRK

Nina Einem har solid bakgrunn som journalist og mellomleder i NRK. Hun har siden november fungert som distriktsredaktør i Troms. Før dette var hun redaksjonssjef i ni år.

Bred erfaring

Hun har erfaring fra arbeid med flere større prosjekter i NRK, blant annet i den sentrale prosjektgruppa for NRKs valgdekning i 2015 og 2017. Hun er styremedlem i Nordnorsk Redaktørforening og for Svarte Natta-konferansen og har også vært med i styret for Barents Press Internasjonal.

- Jeg er svært glad for å få en dyktig, tydelig og handingskraftig leder som Nina til å lede NRK Troms fremover. Nina blir også et verdifullt tilskudd til regionledergruppa i Region nord, sier regionredaktør Tone Kunst.

Vil utvikle journalistikken

Nina Einem sier at hun ser frem til å lede NRK Troms sin nyhetsavdeling videre.

- Vi har planer for utvikling av journalistikk og redaksjon som jeg gleder meg til å ta fatt på fremover sammen med resten av ledergruppa, sier den nytilsatte distriktsredaktøren i Troms.

Den journalistiske interessen hennes ble vekket allerede da hun som 14-åring startet med nærradio i en ungdomsdrevet radio i hjembyen Harstad.

- Jeg fikk tidlig innsikt i journalistikkens rolle og betydning i samfunnet, og viktigheten av den har ikke blitt mindre i dag, kanskje tvert imot. Som leder i NRK er det spennende å få jobbe operativt og strategisk med utvikling av journalistikken videre.

Regiondirektør NRK, Tone Kunst: tone.kunst@nrk.no

Nina Einem (46) er ny distriktsredaktør i NRK Troms. FOTO: NRK