Stiftelsen Den siste viking

Nils Gaup ønsker å skape den ultimate teateropplevelsen

Kystspelet ”Den siste viking” ønsker å påvirke oss moderne, vellykkede mennesker til å bli bedre og mer empatiske mennesker.

Foto: Petter Bueng

- Han valgte annerledes han Jakob Aasan. Der andre valgte tryggheten, flokken og leia- der snudde han båten. Hans valg, hans vilje og hans mot har mye å fortelle oss i dag, forteller regissør Nils Gaup om fiskeren Jakob, som i år spilles av Helge Jordal. Den siste viking er fortellingen om en redningsdåd som for alltid vil leve som prov på mannsmot og godt sjømannskap. Forestillingene settes opp i utendørsamfiet ved Museet Kystens Arv i Stadsbygd, Rissa kommune i perioden 17. – 27. August. - I år sikter vi på å skape den ultimate teateropplevelsen, sier regissøren - og lover et voldsomt klimaks, med ekte kullseglinger og drukningsdød i Prestelva. Store deler av forestillingen utspiller seg på vann, med autentiske båter og spektakulære effekter. -Så vidt jeg vet er det ingen utendørsteater som kan vise til ekte kullsegling og forlis, avslutter han.

Dramatiseringen av Johan Bojers roman med samme navn (1921), forteller historien om alle fiskerne langs hele kysten som dro i sine åpne båter til Lofoten for å forsørge familien, samtidig som den med varme og respekt beskriver kvinnenes hverdag der hjemme, i uvissheten. Boka skildrer våre forfedre som drev lofotfiske før motoren, snurpenota og fabrikkskipene overtok. En endeløs kamp mot havet, med døden på båtripa. Ett av høydepunktene i dramatiseringen er Trollfjordslaget, som utspilte seg den 6. Mars i 1890, der fiskerne gikk til direkte aksjon mot overmakten som ville stenge dem ute fra fiskefeltet.

- Vi setter opp dette spelet fordi det er ei dramatisk og kraftfull historie, men også fordi den har så mye å fortelle mennesker av vår tid. Og ikke gjøre noe, er også en handling. Akkurat det er det nok av eksempel på i menneskehetens historie, forteller Aud Rokseth, daglig leder i Stiftelsen Den siste viking.

Regi: Nils Gaup

Med: Helge Jordal – Stig Henrik Hoff – Kristoffer Sagmo Aalberg – Mari Haugen Smistad & Pål Andre Hasselvold m. fl.

Musikk: Hilmar Örn Hilmarson

www.densisteviking.no

Stiftelsen Den siste viking:
Presseansvarlig / styreleder: Eileen Brandsegg – tlf: 900 23 545 – mail: eileenbrandsegg@gmail.com

Daglig leder: Aud Rokseth – tlf: 958 62 764 - mail: post@densisteviking.no

Regissør: Nils Gaup – tlf: 908 28 822

Foto: Petter Bueng
Nils Gaup. Foto: Erik Børseth
Helge Jordal som Jakob Aasan. Foto Erik Brøseth

Om Stiftelsen Den siste viking

Stiftelsen Den siste viking

Følg saker fra Stiftelsen Den siste viking

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Den siste viking på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Stiftelsen Den siste viking