Nikolai (24) er Norges beste baker

Nikolai Meling er norgesmester i baking. Gullet tok han etter to uker med maraton-trening etter at han steppet inn for sjefen som måtte trekke seg fra konkurransen.

Nikolai Meling (24) er nybakt norgesmester baking. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen, Vest Vind Media

I årets norgesmesterskap for bakere stilte tre bakere opp for å kjempe om NM-tittelen. Nikolai Meling som til daglig jobber i Harmoni Håndverksbakeri stakk av med seieren foran Jonathan Burt fra Tollboden Bakeri i Flekkefjord. Bronseplassen gikk til Loic Arquetout fra Søtt+Salt AS i Bergen.

Deler gullet med sjefen
Den nybakte norgesmesteren er stavangergutt, men er i dag bosatt i Porsgrunn hvor han jobber i nystartede Harmoni Håndverksbakeri. Der jobber han sammen med Fredrik Lønne som er nordisk mester i baking. Og egentlig var det sjefen selv, Fredrik Lønne, som skulle delta i NM, men han måtte trekke seg etter en skade. Da stilte Nikolai Meling opp og har trent i to uker før norgesmesterskapet. Gullet deler han derfor med sjefen.

– Jeg ser ikke på denne seieren som min egen, men som en seier for bakeriet. Dette er jo en lagseier uten like, sa en stolt vinner like etter premieutdelingen.

Verdensmester i september og nå norgesmester
Det er ingen hvem som helst, tross sin unge alder, som er Norges beste baker i 2018. Nikolai Meling og Ivar Bakke utgjorde det norske laget som satte seg i respekt bake-VM i Tyskland i september. Her vant de kategorien småbakst og partyprodukter og tok en sensasjonell tredjeplass sammenlagt.

Meling har gått i lære både hos Morten Schakenda i Bakeriet i Lom og hos den svenske
verdensmesteren i baking, Håkan Johansson.

Multer fra Finnmark og epler fra sjefens hage
Tema for årets konkurranse var «Nyt Norge». Det ga deltakerne mange muligheter og dommerne enda et element å vurdere.
– Vi har sett nøye etter om deltagerne traff på temaet i dag, og her fant vi forskjeller. Nikolai Meling traff meget bra på tema og hadde et godt gjennomtenkt program med råvarer fra hele Norge, sa juryformannen Amund Skutvold etter premieutdelingen.

I vinnerproduktene hadde han blant annet multer fra Finnmark, øl fra Sogn og Fjordane og epler fra sjefens hage. Blant produktene var spennende smakskombinasjoner som wienerbrød med villaks, boller med rødbeter og brød med akevitt.

Dette laget deltakerne
Utøverne leverte to typer brød, to typer baguetter, to varianter søtbakst og to typer laminert deig (croissant, wiener e.l.). De hadde totalt ni timer til å bake, steke og by frem sine produkter for dommerne. Dommerne bedømte etter fem kategorier, hvorav smak var den viktigste.

Det ble bedømt ut i fra følgende kriterier
Utseende: Delikat, appetittvekkende, fasong og visuelt uttrykk
Krumme: Volum, jevn og riktig tekstur/struktur i produktet.
Skorpe: Stek/kulør, skorpens tykkelse, sprøhet/«tyggefølelse»
Aroma: Lukt, naturlig, balansert
Smak: Naturlig smak, balansert
Likhet: Korrekte, konsistente størrelser og former
Kreativitet: Kreativ og personlig stil, presentasjon og teknikker.

I tillegg ble deltakerne bedømt på:
• Planlegging og gjennomføring av konkurransen
• Orden på sin egen arbeidsstasjon under konkurransen
• Hygiene (personlig/klær, arbeidsstasjon, verktøy/utstyr)
• Presentasjon av konkurranseprogrammet (for publikum og jury)
• Tema-gjennomføring

Amund Skrutvold, juryformann
Tlf.: 918 37 110
Epost: amund.skrutvold@bakehuset.no

Leder i konkurransekomiteen
Øyvind Skogsholm Hansen
Tlf.: 414 70 980