NIF er lettet over sjakkongressens nei til Kindred-avtale

Norges idrettsforbund er lettet over det faktum at Norges sjakkforbund har sagt nei til å inngå en avtale med en utenlandsk spillaktør som i flere sammenhenger bevisst og dokumentert har handlet og operert i strid med norsk lov. Kongressen har således fattet et klokt vedtak.

Norges Sjakkforbund er ifølge sine egne lover en upolitisk og medlemsbasert organisasjon. Kongressens vedtak er et tydelig signal fra forbundets medlemmer; De takker nei til en avtale hvor de blir betalt for å operere som stråmenn og lobbyister på vegne av utenlandske og uregulerte spillselskap med den hensikt å påvirke norske politikere til å endre norsk lov og vedtatt spillpolitikk.

Det er viktig å understreke at vi, som følge av kongressens vedtak, holder døren åpen dersom Norges sjakkforbund på nytt vil vurdere en søknad om opptak som medlem av Norges idrettsforbund. Vi imøteser en god dialog med Norges sjakkforbund om en eventuell søknadsprosess i fremtiden.