Nico Widerberg - Spor, Galleri Fineart 5 - 15. nov

Galleri Fineart presentere denne uke Nico Widerbergs største maleriutstilling noensinne. Nico Widerberg (f. 1960), billedhugger, grafiker og maler, har det siste året malt mot sin desidert største maleriutstilling. Utstillingen med tittelen SPOR vil inneholde mellom 50 og 60 oljemalerier samt et utvalg grafiske arbeider.
Foto: Trygve Indrelid

Widerberg er drevet av håndverket, det være seg i arbeid med stein, tre eller oljemaling. I sine malerier modellerer han og bygger opp motivene ved bruk av sin karakteristiske palett i til dels sterke farger.

Nico Widerbergs billedunivers har kroppen som det sentrale tema, løsrevet, gruppevis, mann, kvinne, hoder, torsoer. Den avpersonifiserte menneskefremstillingen fremstår som tidløs og evig.

Hans tydelige signatur har gitt ham en markant plass på samtidskunstscenen.

Nico Widerberg er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og ved Statens Kunstakademi i Oslo. Han har en lang merittliste med separatutstillinger og utsmykningsoppdrag både nasjonalt og internasjonalt. Widerberg er innkjøpt av en rekke offentlige institusjoner og private samlere i inn- og utland. Minnemonumentet etter 22. juli, utformet av Nico Widerberg, ble reist 53 steder i Norge.

Tonje Buer
Galleriansvarlig/kurator

Rolf Stavnem
Daglig leder

Foto: Trygve Indrelid

Fineart AS har Norges største utvalg av kunst. Selskapet består av Galleri Fineart, nettgalleriet fineart.no og magasinet KUNST. Fineart AS omsetter for ca MNOK 50 pr år. Galleri Fineart er Nordens største galleri med totalt 2000 m2 utstillingsplass, og holder til på Aker Brygge/Tjuvholmen.