NHOs økonomiske overblikk: Mot lysere tider, men mørke skyer på handelshimmelen

Tirsdag 20. mars klokken 10.00 legger NHO frem sitt kvartalsvise Økonomiske overblikk. Sjeføkonom Øystein Dørum vil presentere rapporten.

Både ute og hjemme skyter det sykliske oppsvinget fart. Anslagene oppjusteres. Vår kvartalsvise medlemsundersøkelse viser blant annet at bedriftene er mer optimistiske og vil ansette flere. Om anslagene slår til, vil det bli til sammen 100 000 flere jobber i norsk økonomi de neste tre årene.

Den største trusselen i dagens situasjon er tendensene til mer proteksjonisme, nylig illustrert ved USAs varsel om økt toll på importert jern og stål. Mer proteksjonisme vil gi lavere handel og økonomisk vekst, ikke minst i små åpne økonomier som den norske. Vårt spesialtema denne gang er derfor en gjennomgang av de mange gevinstene ved handel, og illustrasjoner på hva vi har å tape på mindre handelssamkvem.

Vi serverer kaffe m.m.

Velkommen!

Øyvind Lind-Fossen

Følg pressemeldinger fra NHO

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO