NHO-prinsipper hindrer løsning i oljetransport-streiken

30.6.2016 11:48 | Parat

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud sier streiken som i disse dager rammer norske flyplasser skyldes NHOs manglende vilje til å gi oljetransportarbeiderne det samme som andre arbeidstakere i Norge har fått i årets lønnsoppgjør.

Oljetransportarbeiderne som nå er i streik krever ifølge Skjæggerud ikke mer enn andre arbeidstakere som i år får en lønnsvekst innenfor rammen på 2,4 prosent.
– Problemet er at NHO ikke vil ta utgangspunkt i oljetransportarbeidernes egen tariffavtale og egen lønnsutvikling  når tilleggene skal fastsettes og beregnes, men derimot bruke lønnsutviklingen for arbeidstakere i andre bransjer som grunnlag. Dette er ikke i tråd med tariffavtalen og forhandlingsreglene partene er enige om, og helt uakseptabelt å godta.

Får oljetransportarbeiderne det tariffavtalen og partene i arbeidslivet har gitt sin tilslutning til, er streiken over, sier Skjæggerud.

Spekulasjon i tvungen lønnsnemd
Han mener NHO ikke ønsker forhandlinger, men spekulerer i tvungen lønnsnemd.
– Dette er uakseptabelt og bryter med inngåtte avtaler i arbeidslivet, sier Parat-lederen.

Forhandlingsleder Thomas Lilloe sier streiken er over dersom arbeidsgiver sammen med Norsk Industri og NHO gir de ansatte det samme som alle andre tariffområder får.
– Vi krever kun en løsning som er i overenstemmelse med frontfagsmodellen og som er i tråd med oljetransportarbeidernes egen tariffavtale, sier Lilloe.

NHO  skyver ifølge Lilloe ambulanseflyginger og uskyldige passasjerer foran seg for å hindre oljetransportarbeiderne i å få et lønnsoppgjør lik det andre har oppnådd i sine avtaler.
– NHOs fremgangsmåte er prinsipielt problematisk og kan få konsekvenser for mange arbeidstakere i Norge i fremtiden sier Lilloe.