NFF fikk hederspris fra NISO

- Dette er en pris som vi setter særdeles høyt, sier fotballpresident Terje Svendsen.

Det var en glad og stolt fotballpresident som mottok hedersprisen i kveld. I begrunnelsen for prisutdelingen pekes det på samarbeidet rundt holdningsskapende aktiviteter som «Gi rasisme rødt kort», Idrettens Karrieresenter som hjelper fotballspillere til å forberede et liv etter fotballen, og likelønnsavtalen mellom menn og kvinner på A-landslagene.

- Dette er en pris som vi setter særdeles høyt. Spilleren vil og skal alltid stå i sentrum av norsk fotball. Det å få hedersprisen fra spillernes egen organisasjon er fantastisk og en inspirasjon til å videreutvikle det gode og konstruktive samarbeidet vi allerede har med NISO, sier fotballpresident Terje Svendsen.

Les begrunnelsen for prisen her:

«NISOs hederspris

Hedersprisen er en ærespris som i år deles ut til en organisasjon som har utrettet noe ekstraordinært for NISO - og norsk idrett. Tidligere prisvinnere er blant annet Ole Gunnar Solskjær, Dagfinn Enerly, Roar Strand, advokat Terje Scavenius, Claus Lundekvam, Brede Hangeland og Gro Hammerseng-Edin – for å nevne noen.

NISO har lang og god tradisjon med å samarbeide om holdningsskapende aktiviteter med prisvinneren. Gi rasisme rødt kort-kampanjen er hvert år tilstede under cupfinaler og landskamper. Dette samarbeidet er viktig for kampanjen – og vi setter stor pris på velviljen og engasjementet.

Prisvinneren har engasjert seg sterkt i idrettsutøvernes overgang til ny karriere. Dette er et område vi i NISO ser på som noe av det aller viktigste vi gjør. I 2015 ble Idrettens Karrieresenter etablert. Dette var en milepæl for NISO og våre medlemmer. Prisvinneren har vært helt sentral i dette arbeidet. Det hadde ikke vært noe karrieresenter i dag uten forståelse, vilje og finansiering fra prisvinneren.

I slutten av 2017 ble det inngått en historisk avtale – som har fått oppmerksomhet over hele verden. De norske landslagene for menn og kvinner inngikk en avtale som sikret begge lagene lik lønn. NISO var del av disse forhandlingene – og ble meget positivt overrasket da forslaget om likelønn kom på bordet fra vår forhandlingsmotpart. Rettferdig, tidsriktig og fortjent.

Årets prisvinner er den eldste mottaker av NISOs hederspris gjennom tidene med sine 116 år, men er ung til sinns og nytenkende. Vi kan garantere dere drakamper i framtiden, men også et videre godt samarbeid.

NISOs hederspris 2018 – går til
NORGES FOTBALLFORBUND»