Nexans vinner stor sjøkabelkontrakt fra Equinor for Troll fase 3

Nexans skal levere totalt 27 kilometer med komplekse kontrollkabler for kraft, fiberoptikk og hydraulikk for den neste utviklingsfasen i det mest produktive olje- og gassfeltet på den norske kontinentalsokkelen.
Nexans Halden

Oslo 3. juli 2018 – Olje- og gassfeltet Troll er det mest produktive feltet på den norske kontinentalsokkelen, og har fremdeles over halvparten av reservene igjen etter over 20 års produksjon.

Nå starter Equinor fase 3-prosjektet i Troll for å hente ut de enorme gassressursene i den vestlige delen av feltet. Nexans vil spille en viktig rolle ved å levere de komplekse kontrollkablene som Equinor trenger for å kontrollere og forsyne de undersjøiske systemene med kraft.

Hele kontrakten vil bli levert av Nexans’ fabrikker i Norge. De elektriske og fiberoptiske elementene produseres på Rognan i Nord-Norge, mens hele kontrollkabelsystemet vil bli utviklet, produsert og testet på Nexans’ kompetansesenter på sjøkabler i Halden.

-Nexans har levert en rekke kontrollkabelprosjekter til den norske kontinentalsokkelen og vårt samarbeid med Equinor strekker seg over mer enn 30 år. Vi ser frem til å videreføre samarbeidet med denne nøkkelkontrakten for Troll fase 3., sier Ragnhild Katteland, Nexans Vice President for forretningsområdet Subsea and Land Systems.

Nexans skal designe, produsere og levere statiske kontrollkabler som inkluderer høyspennings kraftkabler, høytrykks og lavtrykks hydraulikkslanger, en MEG-hjelpeledning (Metanol og Glykol) for kjemisk injeksjon, en reserveledning og fiberoptisk kommunikasjon - alt i ett enkelt tverrsnitt. En 20 kilometers kontrollkabel vil koble Troll A-plattformen til bunnramme W1, og deretter vil en 7 kilometers kontrollkabel koble bunnramme W1 til bunnramme W2. Kontrakten inkluderer også levering av koblinger, termineringer og annet tilbehør til kontrollkablene.

Nexans skal etter planen levere Troll fase 3-kontrollkabler i første kvartal i 2020.

Kontrollkabel

Kontrollkabel kalles umbilical på engelsk. Den brukes til å kontrollere undersjøiske systemer, som for eksempel en oljebrønn, FPSO (Floating, production, storing and offloading) eller et fjernstyrt kjøretøy. Kontrollkabelen forsyner enheten med strøm, telekommunikasjon, fluider osv.

Kort om Troll fase 3

Fase 3 av Troll-prosjektet dekker utviklingen av Troll vest-strukturen som ligger på 330 meters dyp og er plassert 25 kilometer nordvest for Troll A-plattformen. Det undersjøiske produksjonssystemet vil bestå av to undersjøiske rammer og manifolder. Hver manifold forventes å ha fire brønnplasser. Totalt vil det bores åtte produksjonsbrønner som vil tilknyttes til Troll A-plattformen for å utvinne gassreservene

Nexans Halden
Umbilicals i Halden

Selskapet har omlag 1700 ansatte og er en del av Nexans konsernet med kommersiell virksomhet over hele verden og produksjon i 40 land. Konsernet sysselsetter omlag 26 000 medarbeidere og er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.