Nexans Norway leverer sjøkabel som skal øke båndbredden i Malaysia

Nexans Norway skal produsere og levere 250 kilometer med fiberoptisk sjøkabel til Huawei Marine, totalleverandør til byggingen og leggingen av kabelsystemet, SEAX-1. Systemet skal koble sammen Malaysia og Indonesia og gi befolkningen i regionen robust Internett-tilkobling med høy hastighet.

En fiberoptisk sjøkabel fra Nexans skal koble sammen Malaysia og Indonesia med høyhastighets bredbånd

Oslo, 26 september 2017 I en verden der vi alltid er pålogget, er det lett å glemme hvor viktige sjøkabler er for verdensøkonomien. Anslag viser at 99 prosent av all interkontinental handel og store deler av den internasjonale nettrafikken går via sjøkabler. Likevel legger den stadig økende etterspørselen etter Internett-tjenester stort press på den eksisterende infrastrukturen. Innenfor rammene av SEAX-1, et av de viktigste prosjektene for å takle den globale utfordringen med utilstrekkelig båndbredde, leverer Nexans 250 kilometer fiberoptisk kabel for høy hastighet til Huawei Marine.

Kabelsystemet, som skal koble sammen Malaysia og Indonesia, skal legges av Huawei Marine Networks Co. Limited. De har valgt Nexans’ URC-1-kabel (Unrepeated Cable) med 24 fiberpar kombinert med jordkabel. Systemet vil gi de stadig flere Internett-brukerne i regionen pålitelig Internett-tilkobling. Nexans har startet produksjonen av SEAX-1-kabelen ved sin fabrikk i Rognan.

"Siden det forrige ROC-prosjektet med Nexans var så vellykket, var selskapet et naturlig valg til SEAX-1-prosjektet. Dette vil hjelpe kunden vår, Super Sea Cable, med å sikre robust Internett-tilkobling i regionen", sier Zhang Chi, stedfortredende prosjektdirektør i SEAX-1.

"SEAX-1-prosjektet bekrefter vårt langvarige samarbeidsforhold med Huawei Marine, som verdsetter ytelsen og påliteligheten til våre fiberoptiske URC-1-kabler", sier Krister Granlie, Executive Vice President Submarine Telecom and Special Cables System (STSC) i Nexans. "Vi ser frem til å øke båndbredden i en region som vil være svært viktig for fortsatt økonomisk utvikling i Stillehavsasia."

Selskapet har omlag 1 550 ansatte og er en del av Nexans konsernet med kommersiell virksomhet over hele verden og produksjon i 40 land. Konsernet sysselsetter omlag 26 000 medarbeidere og er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.