Nexans leverer umbilicals og tilhørende utstyr til BPs Mad Dog 2-prosjekt i Mexicogolfen

Nexans Norway skal levere statiske og dynamiske umbilicals med tilhørende utstyr innenfor rammeverket for utvikling av olje- og gassproduksjon på store havdyp i USA. Prosjektet er en del av den femårige rammeavtalen mellom BP og Nexans for verdensomspennende leveranser av umbilical- og Direct Electrical Heating-kabler

Mad Dog 2- er et prosjekt for utvikling av olje- og gassproduksjon på store havdyp. Umbilicals fra Nexans Norway blir en viktig del av dette.

Oslo, 27. april 2018 – Innen 2025 regner man med at USA vil stå for opptil 80 % av økningen i oljeproduksjonen globalt.[1] BP, en av de ledende olje- og gassprodusentene i regionen, har valgt Nexans som leverandør av umbilicals til trinn to på offshore-feltet Mad Dog i Mexicogolfen.

Nexans' statiske og dynamiske umbilicals og tilhørende utstyr installert på dybder ned til 2160 meter

Mad Dog 2-prosjektet er et prosjekt for utvikling av olje- og gassproduksjon på store havdyp, lokalisert til Southern Green Canyon-området i Mexicogolfen, ca. 320 kilometer sør for New Orleans, Louisiana. BP oppdaget Mad Dog-feltet i 1998, og feltet er fremdeles ett av de største som er registrert i Mexicogolfen.

BP har bestilt Nexans' statiske og dynamiske umbilicals med tilhørende utstyr, som vil bli utplassert på vanndybder fra ca. 1280 til 2160 m (4200 til 7100 fot) for å koble feltet til den flytende produksjonsenheten. Arbeidet omfatter tre umbilicalutforminger som integrerer hydraulikk-, data- og fiberoptikktjenester, og som er ideelt egnet for dette prosjektet.

Winifred Patricia Johansen, Business Development Manager for forretningsenheten Subsea and Land Systems i Nexans, sier: "Vi satser sterkt på å utvikle holdbare løsninger i et meget konkurranseutsatt marked, og i årenes løp har vi levert mange prosjekter sammen med BP, inkludert prosjekter i Mexicogolfen. Denne kontrakten er en bekreftelse på at BP har tillit til Nexans, og vi gleder oss til et nytt og fremgangsrikt samarbeid i dette prosjektet."

De elektriske og fiberoptiske elementene vil bli produsert på Nexans' fabrikk på Rognan, mens umbilicals vil bli utviklet, produsert og testet på Nexans' spesialfabrikk i Halden.

[1] IEA, World Energy Outlook 2017

Halden-fabrikken produserer umbilicals og høyspente sjøkabler for verdensmarkedet.

Nexans Norway AS er ledende leverandør av kraft-, tele-, installasjons- og varmekabler i Norge, og blant verdens ledende innen offshore-kontrollkabler og høyspente sjøkabler. Selskapet har hovedkontor i Oslo, produksjonsanlegg i Halden, på Rognan og Langhus.

Selskapet har omlag 1600 ansatte og er en del av Nexans konsernet med kommersiell virksomhet over hele verden og produksjon i 34 land. Konsernet sysselsetter omlag 26 000 medarbeidere og er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.

Nexans har levert Nord-Amerikas lengste undersjøiske kabel – skal gi Øst-Canada renere energi22.1.2018 12:03Pressemelding

I forbindelse med Maritime Link-prosjektet har Nexans produsert og installert en ny undersjøisk kabelforbindelse bestående av to 200 kV masseimpregnerte HVDC-kabler (høyspent likestrøm), som hver er 170 km lange. Maritime Link forbinder Newfoundland og Labrador med Nova Scotia og andre energimarkeder i Canada og Nordøst-Amerika og vil transportere opptil 500 MW med fornybar energi til regionen.