Nexans leverer sjøkabler til Lofotkrafts prosjekt for å styrke kraftnettet

Nexans leverer 170 kV PEX-sjøkabler som skal øke spenningskapasiteten over tre fjorder. Dette vil styrke kraftforsyningen til innbyggerne i hele Lofoten.

Nexans Norways samarbeid med Lofotkraft går helt tilbake til begynnelsen av 1960-tallet. Da fikk Værøy og Røst tilgang til strøm gjennom det som til da var Norges lengste sjøkabel. Nå har Nexans fått oppdraget med å produsere sjøkabel med høyere spenning til tre fjorder i Lofoten.

I en kontrakt til en verdi av 4,6 millioner euro har LofotKraft AS nok en gang valgt Nexans til å levere og installere 170 kV PEX-kabler som skal oppgradere dagens systemer i tre fjorder: Gimsøystraumen, Nappstraumen og Flakstadpollen, for å styrke kraftforsyningen til innbyggerne i hele Lofoten. Dette vil omfatte en oppgradering av dagens nettkapasitet fra 66 kV til 132 kV.

Lofotkraft AS vil oppgradere sjøkabler i alle de tre fjordene for å øke levetiden og løse problemer knyttet til utilstrekkelig overføringskapasitet. Nexans skal levere 170 kV PEX-kabler med skjøter, endetermineringer og reservekoblinger for reparasjoner.

Prosjektet starter i januar 2016, og sjøkablene er planlagt levert våren 2017 fra Nexans’ anlegg i Halden.

Tom Skattum, prosjektleder hos Nexans Norway, sier: "Vi er glade for å arbeide med Lofotkraft AS igjen og fortsette det 50 år lange samarbeidet vårt. Oppgraderingen av dette nettet vil ikke bare øke kapasiteten, men det vil også øke redundansen og sikre kraftleveransen for innbyggerne i Lofoten."

Bjørn Harald Vian hos Lofotkraft AS legger til: "Tildelingen er basert på en generell vurdering av kriteriene for tildeling: pris, prosjektutførelse, kvalitet og HSE. Det ble dessuten lagt stor vekt på Nexans' erfaring og ekspertise innenfor sjøkabler. I tillegg til at de er kostnadseffektive, har vi tidligere hatt god erfaring med Nexans med tanke på servicebetingelser, responstid og sertifiseringer."

Nexans Norway startet som Skandinaviske Kabel- og Gummifabriker i 1915. Gjennom alle disse årene har Gruppen levert mer enn 1500 sjøkabelprosjekter, som til sammen bidrar til over 50 prosent av verdens kraftoverføring

Om Nexans Nexans tilfører verden energi gjennom et omfattende utvalg av kabler og kablingsløsninger som gir økt ytelse for kunder over hele verden. Nexans' ansatte bruker en tilnærming som er basert på partnersamarbeid, og som støtter kunder innenfor fire sentrale forretningsområder: kraftoverføring og -distribusjon (sjø og land), kraftressurser (olje og gass, gruvedrift og fornybar energi), transport (veg-, jernbane-, luft- og sjøtransport) og bygg (næringsbygg, boliger og datasentre). Nexans' strategi er basert på løpende innovasjon innenfor produkter, løsninger og tjenester, personalutvikling, kundeopplæring og lansering av trygge industriprosesser med minst mulig miljøpåvirkning. I 2013 opprettet Nexans – som første kabelaktør – en stiftelse for å iverksette bærekraftige tiltak som gir underprivilegerte lokalsamfunn over hele verden tilgang til kraft. Nexans er et aktivt medlem av Europacable, et europeisk forbund bestående av lednings –og kabelprodusenter, og har signert på Europacable Industry Charter. Charteret uttrykker medlemmenes engasjement for prinsipper og mål for utvikling av etiske, bærekraftige og høykvalitetskabler. Vi driver kommersiell virksomhet over hele verden, har produksjon i 40 land, sysselsetter nærmere 26 000 medarbeidere og hadde en omsetning på nesten 6,4 milliarder euro i 2014. Selskapet er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger på: www.nexans.com Om Nexans Norway Nexans Norway AS er ledende leverandør av kraft-, tele-, installasjons- og varmekabler i Norge, og er blant verdens ledende innen offshore-kontrollkabler og høyspente sjøkabler. Selskapet har hovedkontor i Oslo, produksjonsanlegg på Rognan, Namsos, Langhus, Karmøy og Halden. Selskapet har omlag 1 600 ansatte og er organisert i tre divisjoner: Market Lines, Hybrid Underwater Cable og Submarine High Voltage. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.