Nexans Karmøys jobbkampanje får overveldende respons

– Det har tatt helt av i forhold til hva vi så for oss da vi startet med denne kampanjen! Vi har fått konkrete henvendelser til jobber, og ikke minst har vi hatt det himla gøy de siste ukene, sier fabrikksjef John Harald Log ved Nexans Karmøy. Dette er positivt påfyll i en ellers spesiell tid på fabrikken.
Annonsekampanjen "Jakten på industriarbeideren"

Driften ved Nexans Karmøy skal avvikles til sommeren, og 29. februar lanserte kabelfabrikken en omvendt stillinsannonse, ”Jakten på industriarbeideren”. Her markedsfører medarbeiderne seg selv på plakater, internett, Facebook og i radio- og TV-reklame.

De ansatte på Karmøy har fått enorm oppmerksomhet og bare positive tilbakemeldinger på kampanjen. Knappe tre uker etter kampanjestarten er konkret status 11 henvendelser om jobber, og fabrikken har sendt ut om lag 20 CV-er. De ansatte har fått mye oppmerksomhet via Facebook, nettsiden industriromantikk.no og direkte.

Fabrikksjef John Harald Log og ledergruppen på Karmøy er strålende fornøyd.
– Å komme på riksdekkende TV var kjempebra. Vi siktet oss inn mot den lokale Haugalandskonferansen, og vi opplever at vi har nådd frem, sier Log. Han understreker at en slik kampanje ikke skaper flere jobber, men at hensikten har vært å bli synlige, slik at de ansatte kan stikke seg ut i den store søkerbunken.
– Ikke minst har det vært et mål at våre folk, noen av dem har ikke vært igjennom et intervju på over 20 år, får en fin og positiv ramme rundt det å være i en ny rolle, forklarer han.

Operatør og industrimekaniker Even Frichsen er med i reklamefilmen og er en av ”frontfigurene” i kampanjen. Han karakteriserer de siste ukene som litt merkelige.
– Det hele har nok blitt mye større enn noen av oss hadde sett for oss. Det har blitt mye oppmerksomhet, og bare positivt, sier han. Frichsen har ennå ikke fått noen konkrete jobbtilbud, og i et dårlig arbeidsmarked tar han heller ikke det for gitt.
– Men jeg vil tro mulighetene er større nå ved at vi er blitt lagt merke til hos bedriftene, sier Frichsen.

Noen fakta:

INDUSTRIROMANTIKK.NO

Totalt 33 832 sidevisninger fordelt på 11 953 økter i løpet av første uken. Siden fikkbest besøk første dagen, 29.februar da nyheten slapp, med en topp etter innslaget på Dagsrevyen 21 samme kvelden.
På hver ansatt sin private side ligger det på et snitt på ca. 1000 sidevisninger.

FACEBOOK/Industriromantikk

Via Facebook har 19 000 sett innslaget på Dagsrevyen i feeden. Dette innlegget alene har gitt størst engasjement, med hele 3 300 aktiviteter (delinger, likes og kommentarer).

Alle tall per 8. mars.

Annonsekampanjen "Jakten på industriarbeideren"