Nexans-kabler skal bringe internett til regnskogen i Amazonas

Nexans Norway leverer 275 km fiberoptiske kabler til Connected Amazon-programmet i Brasil. Programmet skal koble 4 millioner mennesker til Internett.
Elven er grunn mange steder og kabelen lastes derfor over på en lekter for installasjon.

Oslo, 21. april 2016 – Connected Amazon-programmet i Brasil skal bruke fiberoptiske sjøkabler fra Nexans. Målet med hele prosjektet er å bringe Internett til 4 millioner mennesker i regnskogen i Amazonas. Det totale prosjektet omfatter 7700 km kabler som skal koble sammen 52 lokalsamfunn via fem separate kabelanlegg. På grunn av det unike miljøet i Amazonas skal kablene skal plasseres i og under elveleier.

Brasils Connected Amazon-program er ett av verdens største undersjøiske fiberprosjekter, og 275 km med Nexans-kabler skal legges i elveleier mellom Coari og Tefé. Hele nettverket skal bygges opp med fem datamotorveier: øvre del av Negro-elven, øvre del av Solimões, Madeira, Purus og Juruá.

Nexans leverer kabler som ikke slipper ut skadelige stoffer i det sårbare økosystemet i elvene, og som dermed ikke gir skadevirkninger på miljøet. Dermed kan prosjektet dekke lokalsamfunnenes behov, samtidig som det bevarer det ømfintlige økosystemet i regnskogen i Amazonas. De fiberoptiske kablene fra Nexans’ URC-1-kabelserie oppfyller alle internasjonale standarder for sjøkabler.

For å takle de sterke strømmene i elvene, som forekommer hele året, skal det brukes en flatbunnet lekter som kabelleggingsfartøy. Fem støttefartøy skal følge kabelleggingsfartøyet som en ekstra sikkerhet. I fremtiden kan lokale team med spesialverktøy vedlikeholde kablene.

Målet med Connected Amazon-programmet er å levere en Internett-forbindelse av høy kvalitet til delstaten Amazonas, ikke bare for å koble innbyggerne til Internett, men i tillegg for å legge til rette for telemedisin, fjernundervisning og større samhandling mellom helse-, sikkerhets- og trafikktjenester. Målet med programmet er å installere forbindelsen med minst mulig miljøpåvirkning.

Brasil er rangert som nummer fire i verden med tanke på antall brukere som har tilgang til Internett[i], og dette tallet vil vokse med dette prosjektet, som vil koble urfolk og elvesamfunn i Amazonas til Internett. Kablene er produsert ved Nexans Norways spesialfabrikk for fiberoptiske sjøkabler på Rognan, og sendt for installasjon i Brasil.

Ragnar Vogt, salgs- og markedsdirektør i Nexans Norway, sier: "Dette prosjektet vil gjøre mer enn å koble urfolk til Internett. Det vil føre til investeringer, bedre helsetjenester og bedre tilgang til undervisning i områder som hittil har vært isolert. Vi er stolte over å kunne hjelpe til med å bringe teknologi til regnskogen i Amazonas. Vi i Nexans gleder oss til å ta fatt på utfordringen med å arbeide i et slikt unikt miljø. For å sikre at prosjektet får nyte godt av all ekspertisen vi kan tilby, har de norske og brasilianske teamene samarbeidet for å utnytte hverandres kunnskaper om teknologi og lokalområde."

[1]  Kilde: eMarketer, et firma som spesialiserer seg på undersøkelser om det digitale markedet