Nexans installerer Nord-Amerikas lengste undersjøiske kraftkabel

Det er litt av en operasjon som pågår når kabelen som knytter øya Newfoundland sammen med Nova Scotia, installeres i disse dager. Et betydelig antall menn og kvinner fra Nexans og underleverandører er på plass for å bringe mer fornybar energi til regionen.

Nexans' eget kabelskip er nå i ferd med å legge Nord-Amerikas lengste undersjøiske kraftkabel. Foto: Emera

Kabelforbindelsen Maritime Link krysser Cabot Strait og består av to 200 kV masseimpregnerte (MI) HVDC-kabler som hver er 170 km lang, veier ca 5500 tonn og skal installeres på opptil 470 meters dyp.

Etter nærmere tre år med engineeringsarbeid og produksjon av de to sjøkablene og landkablene ved Nexans spesialfabrikk i Halden og i Futtsu, Japan, begynte installasjonen av den første sjøkabelen i april 2017. Parallelt pågår arbeidet på land, inkludert landkabelinstallasjonen. Forberedelsene på begge sider av inntaket startet opp allerede i mars.

Dyktige folk i arbeid

-  Vi har høyt kompetente folk med i alle deler av operasjonen, fra marin installasjon, landinstallasjon, engineering og trenching. Vi bruker vårt eget kabelleggingsskip C/S Nexans Skagerrak til å legge kabelen, mens vi bruker innleide Polar King i arbeidet med å beskytte kabelen på havbunnen med Nexans’ eget CapJet-system,sier prosjektleder Geir Korstad i Nexans.

Den andre kabelen fraktes nå på lekter med tungløfterskip fra Futtsu, Japan, gjennom Panamakanalen, med kurs mot Canada. Vel fremme skal den spoles over på C/S Nexans Skagerrak før den blir klar for installasjon.

Når begge kablene er installert, starter arbeidet med å beskytte kabelen på havbunnen med CapJet og stenbeskyttelse.  Hele kabelinstallasjonen forventes å være ferdig på sensommeren 2017.

Mer om Maritime Link-prosjektet :

Maritime Link er en 500 MW HVDC-kabel som skal transportere ren og fornybar kraft fra the Lower Churchill-prosjektet ved Muskrat Falls til Nova Scotia. Prosjektet inngår i strategien om å møte den økende etterspørselen etter mer fornybar kraft i regionen. Prosjektet inkluderer to 170 km sjøkabler som krysser Cabot Strait, med nær 50 km med luftliner i Nova Scotia og dessuten nesten 300 km med luftliner på Newfounland for tilknytning til eksisterende linjenett.

Polar King er innleid for arbeid med å beskytte kablene på sjøbunnen med Nexans' eget CapJet nedgravingssystem Foto:Emera
Team fra Nexans og kunden Emera. Foto Emera

Selskapet har omlag 1 550 ansatte og er en del av Nexans konsernet med kommersiell virksomhet over hele verden og produksjon i 40 land. Konsernet sysselsetter omlag 26 000 medarbeidere og er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.