Nexans har vunnet viktig kontrakt i Equinors Askeladd-prosjekt

Nexans skal levere komplekse kontrollkabler med kraft, fiberoptikk og hydraulikk for den neste fasen av Snøhvit-utviklingen.
LNG-anlegget på  Melkøya i Hammerfest, Foto: Harald Pettersen, Copyright: Equinor
LNG-anlegget på Melkøya i Hammerfest, Foto: Harald Pettersen, Copyright: Equinor

Oslo 28. juni 2018 – Snøhvit-gassfeltet i Barentshavet er det største industriprosjektet i Nord-Norge. Den neste fasen i utviklingen er Askeladd, som skal koples sammen med den eksisterende infrastrukturen på Snøhvit-feltet. Equinor har tildelt Nexans kontrakt på levering av statiske infield og interfield kontrollkabler som skal styre havbunnsinstallasjonen. Med dette videreføres et vellykket samarbeid fra Snøhvit fase 1, hvor Nexans blant annet installerte verdens lengste kontrollkabel på hele 145 kilometer.

Produksjonen av kontrollkablene vil foregå ved Nexans’ fabrikker på Rognan i Nord-Norge, og i Halden i Østfold. De elektriske og fiberoptiske elementene skal produseres på Rognan, mens hele kontrollkabelsystemet designes, produseres og testes ved fabrikken i Halden. Tildeling av en kontrakt som dette er viktig både for fabrikkene og for lokale underleverandører. På Rognan vil over 50 lokale under-entreprenører og leverandører kunne bli involvert.

- Vi er svært fornøyde med at Equinor velger våre kontrollkabler og gleder oss til å bli med også på neste del av Snøhvit-eventyret. Equinors Snøhvit- utvikling er et godt eksempel på hvordan avansert teknologi kan muliggjøre en effektiv drift av undersjøiske gassfelt uten installasjoner på havoverflaten, sier Ragnhild Katteland, Vice President for forretningsområdet Subsea and Land Systems i Nexans.

Askeladd-utviklingen på omtrent 250 meters dyp vil levere omtrent 21 milliarder kubikkmeter med gass og to millioner kubikkmeter med kondensat til LNG-anlegget i Hammerfest, hvor det er planlagt at produksjonen skal starte mot slutten av 2020.

Umbilical ved Nexans Halden Illustrasjonsfoto:
Nexans umbilicals på vei til Snøhvit, tidligere leveranse. Foto: Nexans
Nexans Rognan omgitt av nordlys

Selskapet har omlag 1600 ansatte og er en del av Nexans konsernet med kommersiell virksomhet over hele verden og produksjon i 40 land. Konsernet sysselsetter omlag 26 000 medarbeidere og er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.