Nexans fullfører kabelleveranse til den undersjøiske HVDC-kraftforbindelsen ved Strait of Belle Isle i Canada

Nexans har fullført leveransen av Strait of Belle Isle-kraftforbindelsen, som er en del av Lower Churchill-prosjektet i Øst-Canada. Det seksårige prosjektet, som innebærer etablering av en 350 kV kraftforbindelse over Strait of Belle Isle, er nå ferdigstilt etter levering av reservekabelen.
Corner Brook, New Foundland: Reservekabelen spoles fra Polar King over på svingskiven hvor kabelen skal lagres.

Oslo 25.mai 2018– Nexans har fullført et seksårig prosjekt med design, produksjon, levering og installasjon av ca. 100 km undersjøisk høyspent likestrømskabel (HVDC-kabel) og tilhørende utstyr for Nalcor Energy's Strait of Belle Isle Marine Cable Crossing på Newfoundland og Labrador i Canada. Prosjektet, som nå forbinder Labrador med Newfoundland, ble ferdigstilt da Nexans leverte den siste 2,3 km lange kabelen som utgjør en bruksklar reservelengde.

Et mesterverk innen prosjektering og installasjon

De 350 kV HVDC-kablene som er levert i prosjektet, er basert på Nexans' velprøvde masseimpregningsdesign. De inkluderer tre sjøkabel lengder med et integrert fiberoptisk element samt jordkabler som ble brukt til ilandføringen på hver side av sundet. Det tilhørende utstyret består av koblinger, reservedeler og termineringer. Sjøkablene ble lagt i vanndybder på opptil 110 m av Nexans' eget kabelleggingsfartøy, C/S Nexans Skagerrak.

Peggy Aasheim, Nexans' prosjektleder for Strait of Belle Isle-prosjektet, sier: "Strait of Belle Isle-prosjektet var en stor operasjon som krevde våre svært kompetente medarbeideres innsats på et bredt spekter av områder, spesielt det undersjøiske og landbaserte installasjonsarbeidet. En av våre største utfordringer i dette fjerne området var sjøisen samt tett tåke og kaldt vær. Det er en seier for Nexans' kapabiliteter innen prosjektering og installasjon at prosjektet er blitt gjennomført så vellykket og.uten skade på helse og miljø"

Reservekabelen lagres på en lagringsskive som er plassert i havneområdet ved Corner Brook på vestkysten av Newfoundland.

Strait of Belle Isle Marine Cable Crossing er et nøkkelelement i det samlede Lower Churchill-prosjektet, som inkluderer bygging av et vannkraftverk på 824 MW og mer enn 1600 km overføringslinjer gjennom provinsen.

De 350 kV HVDC-kablene ble produsert av Nippon High Voltage Cable Corporation (NVC), Nexans' anlegg i Tokyo i Japan.

Arbeid pågår på svingskiven der reservekabelen lagres.

Nexans Norway AS er ledende leverandør av kraft-, tele-, installasjons- og varmekabler i Norge, og blant verdens ledende innen offshore-kontrollkabler og høyspente sjøkabler. Selskapet har hovedkontor i Oslo, produksjonsanlegg i Halden, på Rognan og Langhus.

Selskapet har omlag 1600 ansatte og er en del av Nexans konsernet med kommersiell virksomhet over hele verden og produksjon i 34 land. Konsernet sysselsetter omlag 26 000 medarbeidere og er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.

Følg pressemeldinger fra Nexans

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nexans på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nexans

Kontrakt på 100 millioner euro til Nexans4.12.2018 12:02:31 CET | Pressemelding

Nexans skal produsere, levere og installere en sjøkabel, inkludert fiberoptisk kabel, i en vanndybde på opptil 650 meter i Filippinene. Kabelforbindelsen vil gi det filippinske folket et mer pålitelig strømnett. Den fiberoptiske kabelen vil bli produsert på Nexans Norways anlegg på Rognan, mens sjøkabelen vil bli produsert i Halden og på selskapets anlegg i Japan. Kontrakten bekrefter Nexans’ stilling som en viktig global leverandør av masseimpregnerte kabelsystemer på dypt vann.