Netthandelsselskapet Kaffekapslen.no frikjent i MFU
Matbransjens Faglige Utvalg, MFU, regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke til barn og unge. MFU har behandlet en klage på en produktomtale for kakaoen Kids Chocolate. Produktomtalen som er blitt innklaget til MFU, er funnet på nettsiden til Kaffekapslen.no. Det er en netthandelsside primært etablert for salg av kaffe i porsjonskapsler til ulike kaffemaskiner. Omtalen som ble innklaget var "Har barna fortjent noe godt? Da vil de elske denne søte kakaoen!..".Teksten sto ved siden av et bilde av kakaokapselen.
Netthandel er omfattet av MFUs retningslinjer. I MFUs retningslinjer er det imidlertid gjort unntak for alminnelig oppstilling på utsalgssted. Å ha en kort omtale av et produkt på en salgsnettside, vil erstatte den fysiske oppstillingen av produkt/emballasje som finnes i en tradisjonell dagligvarebutikk. MFU anser at produktomtalen må vurderes i et slikt perspektiv. Utformingen av selve teksten er etter MFUs vurdering noe uheldig, noe Kaffekapslen.no også har tatt til etterretning og gjort en endring på. Etter MFUs vurdering er imidlertid teksten utformet for å appellere til voksne som gjør innkjøp på Kaffekapslen.no og vurderes ikke som særlig rettet til barn. MFU har dermed frikjent Kaffekapslen.no.
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asBilder
Dokumenter
Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU har fattet vedtak mot Extra Leker22.3.2024 09:08:32 CET | Pressemelding
Extra Leker ble felt av MFU for salg av søtsaker i leketøysforretning.
MFU fattet 2 vedtak i 2023 der emballasje stod sentralt20.3.2024 09:43:18 CET | Pressemelding
Begge sakene ledet til fellelse, og viser at selv om annonsøren i utgangspunktet står fritt med hensyn til utforming av selve produktet og emballasjen, vil denne utformingen ha betydning for hvilke medier og virkemidler som annonsøren kan ta i bruk.
MFU fattet 3 vedtak i 2023 der oppstilling i butikk stod sentralt.18.3.2024 10:25:10 CET | Pressemelding
Selv om oppstilling i butikk er sentralt i sakene viser sakene betydningen av at det foretas en helhetsvurdering basert på produkt, medier og virkemidler.
Leos Lekeland ble i 2023 felt for Halloween kampanjen i 202213.3.2024 10:28:46 CET | Pressemelding
Leos Lekeland har i flere år gitt uttrykk for at de skal slutte med disse kampanjene.
MFU fattet vedtak mot Egon restauranter i 20239.2.2024 16:18:19 CET | Pressemelding
Begge ble felt for markedsføringsaktiviteter i strid med MFUs retningslinjer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom