NETTET ER DET NYE «STRØKET»

Internett vokser som arena for kjøp og salg av seksuelle tjenester. Dette kommer fram i en rapport etter et kartleggingsarbeid gjort av Kirkens Bymisjon gjennom prostitusjonstiltaket Nadheim.

Gjennom ca et  år (2016/17) er det gjort observasjon av hvordan seksuelle tjenester byttes og selges via  internett. Både  personer som bruker nettet til sex-salg og ansatte i sosiale hjelpetiltak er intervjuet i rapporten.

Rapporten viser at det er såkalte eskortesider som fortsatt er den sentrale arena for kjøp og salg av seksuelle tjenester på nett, men at det også finnes  en stor gråsone for slik kontakt.

Risiko for press og utnytting
- Vi ser at internett også på dette området har utviklet seg til å bli et stort marked, med store gråsoner for hva som er sexhandel. Du kan godt si at nettet er blitt det nye «strøket». Utviklingen fører til at nye grupper og enkeltpersoner kan komme under press for å flytte egne grenser, sier Olav Lægdene, daglig leder ved Nadheim

Kartleggingen sannsynliggjør at sosiale medier og nettsteder som  datingtjenester, hjemmesider, apper og eskortesider leder til kontakt, der enkeltpersoner får tilbud og forespørsler de er uforberedt på.  Svært få nettsteder inneholder direkte tilbud om sex, men det er betydelige gråsoner, viser rapporten.

Avtaler mellom en ressurssterk tilbyder og en person som  ønsker penger eller gaver i en gitt situasjon (sugardating) er også registrert i rapporten.  Her blir sex ofte en del av avtalen. Dette er ikke hva mange forbinder med prostitusjon i vanlig forstand, men kan sette personer under press. Det er vanskelig å avdekke hvor utbredt dette er.

Dårlig beskyttet
Med nettet som arena for kjøp og salg av seksuelle tjenester utsetter mange seg også for sikkerhetsrisiko og personlig belastning.

- Mange vet ikke nok om hvordan de kan beskytte sin personlige profil f.eks i sosiale medier og eksponerer seg slik at det får følger senere i livet. Det er også en stor belastning for de som selger seksuelle tjenester at nettet gjør dem tilgjengelig for kontakt hele døgnet, sier Olav Lægdene

Hjelpetjenester utfordres
Utviklingen utfordrer også hjelpetiltakene på prostitusjonsfeltet. Når internett vokser som arena for kjøp og salg av sex må også de sosiale tiltakene endre metoder for kontaktetablering og bygge kompetanse for synlighet og bistand for nye grupper, understreker rapporten fra Kirkens Bymisjon.

Rapport fra Kirkens Bymisjon, Nadheim:
«Selling and exchanging sexual services online in Norway: Exploring and describing the different arenas, those involved and their potential needs and challenges.»
Prosjektet er gjort med støtte fra Extrastiftelsen.

Rapporten blir presentert på en nasjonal nettverkskonferanse for prostitusjonstiltakene i Norge, i Stavanger tirsdag 14.november.

Seniorrådgiver i kommunikasjonsavdelingen, Per Frogner, tlf. 995 00 025
Virksomhetsleder på Nadheim, Olav Lægdene, tlf.986 54 355