Nets tester betalinger med finger’n

(Oslo, 23. april 2018) Nets har nå satt i gang en pilottest ved Copenhagen Business School hvor studenter kan betale i kantinen uten noe form for betalingskort eller mobil. Alt de trenger er å «vise finger’n»

Foto: John Bendtsen

Studentene ved CBS (Copenhagen Business School) er blant de første i Norden som får anledning til å teste ut en ny form for betalinger. De trenger ikke ta med seg betalingskort, mobil eller kontanter når de skal betale for lunsjen i kantinen. De får nå mulighet til å betale kun ved å vise «finger’n» i kassa.

Nets er nå i gang med et pilotprosjekt der formålet er å teste ut en ny, hurtig og sikker betalingsmåte som fungerer ved hjelp av skanning av strukturen i blodårene som er i fingrene.

I samarbeid med kantinen ved CBS og den britiske leverandøren Fingopay har Nets utplassert fingerskannere ved kassene. Her får studentene anledning til å ta del i pilottesten. Før de kan gå i gang må de skanne deres unike mønster av blodårene i fingeren og tilknytte et betalingskort til profilen som opprettes.

Selve betalingen fungerer etter samme prinsipp som kontaktløse kort, hvor det ikke er nødvendig å taste PIN-kode.

Sikrere enn smarttelefoner
Løsningen som nå testes ut minner om en type biometri mange allerede er kjent med fra ulike smarttelefoner, der telefonen åpnes basert på fingeravtrykk. Pilotsystemet går derimot noe lenger sikkerhetsmessig siden blodårene er mer eller mindre umulig å kopiere. I tillegg må det være blodomløp i fingeren for at det skal fungere.

- Testen hos CBS er et godt eksempel på at teknologiutviklingen nå går utrolig hurtig. Det er lenge snakket om at mobilbetaling er den store nyvinningen, men nå kan man jo nesten bli sitt eget betalingskort, sier Ove Skeie, Director Pos Products i Nets.

Biometri, bruken av våre biologiske kjennetegn for identifisering, er ikke noe nytt, men det er først i den senere tid at teknologien er moden og sikker nok for å gjennomføre reelle tester.

- I fremtiden kan det godt være at kommer helt andre former for betalingsløsninger. Vi vil trolig se at det kommer stadig flere apper, men det kan vel så gjerne bli til at du kan betale bare ved hjelp av en finger eller ved å vise ansiktet ditt, forteller Skeie.

Sikkerheten i systemet er minst like god som den vi kjenner fra de ulike løsningene for mobilbetalinger. Forbrukerne har selvfølgelig anledning til selv å avslutte muligheten for å betale med fingeren, eller knytningen mot betalingskortet, dersom de på et tidspunkt ikke ønsker å benytte teknologien lenger.