Nets skal levere en ny betalingsinfrastruktur for banker i Slovenia

(Oslo, 21. september 2017) Bankart har inngått en avtale med Nets om lansering og drift av realtidsløsning for betalinger i Slovenia, hvor selskapet skal benytte Nets RealTime24/7. Bankart vil med dette kunne tilby Slovenske banker en moderne betalingsinfrastruktur som kan håndtere SEPA Credit Transfers (SCT) for både straksbetalinger og vanlige betalinger.

Bankart er en ledende tilbyder av tjenester overfor finansinstitusjoner i Slovenia. Selskapet planlegger å benytte hele den åpne og skalerbare løsningen fra Nets, slik at de vil være i stand til å tilby en helhetlig betalingsinfrastruktur til det Slovenske bankmarkedet.

– Vår ambisjon er å tilby en fremtidsrettet løsning som gir grunnlag for et helt nytt øko-system som vil bidra til at banker i Slovenia kan lansere nye og innovative tjenester.  Løsningen gjør det mulig for det Slovenske markedet å tilby konkurransedyktige og kostnadseffektive tjenester, samtidig som det muliggjør en meget god brukeropplevelse både innen handel og for den daglige bankvirksomheten, sier Aleksander Kurtevski, administrerende direktør hos Bankart.

Kurtevski utaler videre: «Vi har inngått samarbeidet med Nets fordi vi i felleskap kan levere skalerbare og robuste tjenester samtidig som vi oppnår en høy grad av fleksibilitet. Foruten å kunne tilby en ledende og veletablert løsning har Nets vist seg som en meget kompetent og profesjonell partner.»

– Vi er beæret av å bli en integrert del av det nye øko-systemet fra Bankart. Det er utrolig spennende å samarbeide med en kunde som er så fokusert på nye og innovative tjenester. Erfaringene fra tidligere leveranser har gitt oss et utmerket produkt i RealTime24/7, som består av en arkitektur med et åpent grensesnitt for API’er, som muliggjør effektive kundeleveranser i et sikkert miljø til det beste for alle aktører. Vi har andre innspill til modernisering som vi tar med oss inn i samarbeidet med Bankart, sier Paul Francis Walvik-Joynt, Vice President fra Clearing Services hos Nets.

– Denne avtalen markerer nok en viktig milepæl i vår forretningsmessige vekststrategi. Den viser hvordan en moderne betalingsplattform, beregnet for straksbetalinger, ved hjelp av en felles prosessering kan tilrettelegges for både straksbetalinger og ordinære betalinger som er tilpasset hele verdikjeden for alle typer konto til konto betalinger og øvrig informasjon relatert til finansielle transaksjoner, inkludert støtte for PSD2. Bankart og de Slovenske bankene har ved etableringen av en moderne og fremtidsrettede betalingsinfrastruktur, vist seg å være meget fremtidsorienterte i sin strategi, sier Stig Korsgaard, Chief Sales Officer for Clearing Services hos Nets.

Løsningen som nå leveres vil bli driftet fra Nets sitt moderne datasenter i Norge.

Om Bankart

Bankart ble stiftet i 1998 og leverer finansielle tjenester som kort prosessering, POS terminaler og minibanker i Slovenia til banker og finansinstitusjoner. Selskapet fasiliterer også SEPA (Single Euro Payments Area) betalinger.

Om RealTime24/7

• I november 2014 lanserte Nets RealTime24/7 en løsning for straksbetalinger i Danmark.
  • Løsningen muliggjør overføring av penger hele døgnet, og sørger for at de er disponible umiddelbart.
  • Løsningen er meget fleksibel og skalerbar, og kan håndtere mer enn 10.000 straksbetalinger i sekundet.
  • Vår real-tids clearing løsning er basert på den internasjonale ISO 20022 standarden, og er kompatibel med SEPA Inst scheme for straksbetalinger.