Nets skal levere betalingsinfrastruktur i Ungarn

(Oslo, 26. januar 2018) Nets har inngått en avtale med ungarske GIRO om leveranse av Nets RealTime 24/7, en norskutviklet realtidsløsning for betalinger, for det ungarske markedet. Dette vil gjøre det mulig for GIRO å tilby betalinger i sanntid for alle bankkunder i Ungarn.

GIRO er en ledende tilbyder av tjenester overfor finansinstitusjoner i Ungarn. Ved å inkludere eksisterende produkter og tjenester, samt utvikle og drifte nye tilleggstjenester, vil den ungarske betalingsformidleren kunne tilby mer enn en bare en betalingsinfrastruktur til bankmarkedet i Ungarn. I tillegg vil de med dette oppnå full effekt av den den åpne og skalerbare løsningen fra Nets.

– Dette er et historisk øyeblikk, ikke bare for oss, men for hele bankmarkedet i Ungarn. Ved etableringen av dette prosjektet ble det sendt ut en internasjonalt anbudsforespørsel. Etter en lang og profesjonell evaluering av alle tilbudene ble Nets valgt. Vi ser frem til å jobbe sammen for å kunne levere de beste løsningene for banker og forbrukere i Ungarn. Vår ambisjon er å etablere grunnlaget for en ny realtidsplattform. Vi er sikre på at vi sammen med Nets er i stand til å videreutvikle mulighetene i betalingssystemet, og tilrettelegge for nye og innovative produkter, sier dr. Selmeczi-Kovács Zsolt, CEO i GIRO.

Nets er en betydelig europeisk aktør som tilbyr finansinstitusjoner handels og oppgjørssystemer, kort-tjenester, konto til konto betalingstjenester og betalingsløsninger for varehandelen.

– Det er gledelig at vi fortsetter å levere i tråd med våre europeiske ambisjoner ved at vi nå kan inkludere Ungarn på listen over de land som skal ta i bruk eller benytter vår RealTime24/7 plattform. Begge selskapene er forpliktet til å levere et nytt økosystem for realtidsbetalinger. Vi utvider med dette distribusjonen av RealTime24/7, som består av en arkitektur med et åpent grensesnitt for API’er, som muliggjør effektive kundeleveranser i et sikkert miljø til det beste for alle aktører. Den erfaringen vi nå har fra andre land, sammen med de innspillene vi har til modernisering, tar vi med oss inn i samarbeidet med Giro, forteller Paul Francis Walvik-Joynt, Vice President i Nets’ enhet for Clearing Services.

– Vi ser frem til leveransene overfor GIRO. Det er utrolig spennende å etablere en ny infrastruktur som skal bidra til nye måter å gjøre forretninger på i Ungarn. Vi har den nødvendige erfaring for å kunne støtte GIRO i leveransen av en ny forretningskritisk infrastruktur som skal benyttes av ungarske banker, og som gjør det mulig for GIRO å lansere nye betalingsløsninger i markedet. Denne avtalen er også viktig for oss ved at vi styrker vår posisjon som en viktig leverandør av betalingsløsninger i Europa, uttaler Torben Hohlmann, leder av Clearing Services i Nets.

Det er forventet at det nye systemet blir satt i produksjon i løpet av 2019 og vil bli driftet av GIRO i Ungarn.

Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge, tlf. +47 915 39 846, e-post: satjo@nets.eu

Hoffsveien 1E