Nets inngår partnerskap med akselerator fra Silicon Valley

(Oslo 21. desember 2017) Et nytt samarbeid mellom Nets og den amerikanske akselerator-virksomheten Plug and Play Tech Center skal styrke Nets’ internasjonale engasjement. Nets skal bidra med ideer og råd overfor fintech-entreprenører, samtidig som selskapet får direkte tilgang til den globale fintech-sektoren.

Betalingskonsernet Nets tar nå et stort internasjonalt steg i jakten på de virksomheter og ideer som kommer til å prege fremtidens betalingsindustri. Dette skjer gjennom et formelt samarbeid mellom Nets og California-baserte Plug and Play, som fungerer som en akselerator for hundretalls av selskaper innen blant annet teknologisektoren. Samarbeidet innebærer at Nets skal bidra med å identifisere relevante fintech-virksomheter som skal inkluderes i Plug and Play sitt akselerator-program.

– Virksomheters innovasjon er i dag viktigere enn noen gang. I den ene enden av skalaen vil etablerte selskaper fremskynde hastigheten gjennom å ta i bruk ny teknologi, mens fintech-startups er avhengig av distribusjonskanaler, kunnskap og forretningsmuligheter som kun større virksomheter kan tilby. Plug and Plays aktiviteter i Paris, der samarbeidet med Nets startet, er en utvidelse av den globale strategien om å koble startups med større virksomheter, sier Omeed Mehrinfar som er Europasjef for Fintech hos Plug and Play.

Ett ledd i en større innovasjonsprosess
Plug and Play er bland de de største av de såkalte akseleratorene, hvor tusenvis av gründervirksomheter hvert år henvender seg for å skaffe kapital, søke råd eller finne frem til aktuelle samarbeidspartnere. Virksomheten bygger på et samarbeid med en rekke utvalgte industrielle partnere, inkludert Nets, som bistår med å finne frem til de mest lovende prosjektene.

Dette initiativet må sees i sammenheng med at Nets tidligere i år valgte å skille ut sitt digitale utviklingssenter i et eget selskap, som fremover skal drive Nets’ digitale utviklings- og innovasjonsprosjekter. Den nye enheten har fått navnet Smart Payments, og vil fortløpende vurdere og teste ut ny teknologi. Dette har allerede resultert i flere konkrete konsepter og prosjekter som det forventes vil bli til kommersielle produkter i de kommende årene.

Hurtig ekspansjon
Akselerator-programmet har til hensikt å støtte gründere i arbeidet med å vokse, finne ny kapital og utvikle idé og teknologi. Selekteringsprosessen gir samtidig Nets en unik mulighet til å fange opp nye trender, potensielle oppkjøpskandidater eller fremtidige samarbeidspartnere som har et internasjonalt perspektiv.

– Som en hovedpartner får vi direkte tilgang til den internasjonale fintech-bransjen. Vi kommer til å hente inspirasjon fra ny teknologi, ny måte å drive forretning på, og vi får kontakt med potensielle innovasjonspartnere, sier Tony Bach Christensen som er ansvarlig for strategiske partnerskap hos Nets.

Innenfor den voksende fintech-sektoren er teknologi for betalinger, inkludert løsninger basert på blockchain og kunstig intelligens, blant de områdene som utvikler seg raskest.