Nesten ny rekord i kortbruk og rekordvekst i tæpping

(Oslo 7. september 2018) Tall fra Nets og BankAxept viser at det i august ble utført 172,4 millioner kortkjøp, en vekst på 3,3 prosent sammenlignet med august i fjor. Kortene ble benyttet til å handle varer og tjenester for mer enn 57,8 milliarder kroner, en økning på 3,4 prosent i forhold til samme måned i fjor.

— Før årets sommer var desember 2017 den måneden med mest kortbruk, og for andre gang i år er betalingskortene benyttet flittigere enn 170 millioner ganger i løpet av en måned. Vi har ikke tidligere sett at kortbruken i sommermånedene har oversteget antall kortkjøp for desember, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Den måneden med mest kortbruk noensinne er juni 2018, hvor det ble utført 175,2 millioner kortkjøp.

Bankkort med BankAxept ble i august benyttet 144,9 millioner ganger, noe som er 3,9 millioner ganger mer enn samme måned i fjor. Det ble handlet med BankAxept for i overkant av 45,3 milliarder kroner.

Rekordvekst for kontaktløse betalinger
I hele år har det vært en god vekst for kontaktløse betalinger, men økningen i antall transaksjoner har aldri vært høyere enn i august. I løpet av august ble det tæppet nesten 4 millioner ganger med BankAxept-kort, en vekst på 29,6 prosent sammenlignet med juli.

— Denne veksten tror vi er godt hjulpet at vi har vært tilstede på en rekke festivaler og arrangementer i sommer. Her har vi vist at ved å tæppe kortet så går betalingen raskere, noe som er en fordel både for utsalgsted og forbruker, sier markedssjef i BankAxept Vegar Heir.

Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge, tlf. 915 39 846, e-post: satjo@nets.eu.
Vegar W. Heir, markedssjef i BankAxept, +47 951 27 697, vh@bankaxept.no