Nesten en milliard funksjonshemmede ekskludert fra arbeidslivet

15 prosent av verdens befolkning – en milliard mennesker – har en funksjonsnedsettelse. Nesten alle står utenfor arbeidslivet. De aller fleste kunne med litt tilrettelegging jobbet og bidratt til verdiskapning og utvikling i landene de bor i.

– Skal vi klare å nå de nye globale bærekraftmålene og oppfylle kravet om «no one left behind», må vi sørge for både utdanning og jobbmuligheter for mennesker med funksjonsnedsettelser i utviklingsland. De som står bakerst må rykke framover i køen, sier Kjell Erik Øie, generalsekretær i Plan International Norge.

Hovedmål 8 i de globale bærekraftmålene setter søkelys på anstendig arbeid og inkludering. Og regjeringen har gjennom stortingsmeldingen Sammen om jobben vedtatt at arbeid og næringsutvikling skal være et viktig satsingsområde for norsk bistand i årene som kommer. 500 millioner kroner stilles til disposisjon for norsk næringsliv og deres satsing i sør.

– Dette forplikter. I stedet for å videreføre myten om at mennesker med funksjonsnedsettelser er en byrde, må vi se på dem som en kilde til uutnyttet potensial. Norge må sørge for at funksjonshemmede i sør inkluderes i næringslivssatsingen, sier Morten Eriksen, Daglig leder i Atlas-alliansen.

– Mange unge med funksjonsnedsettelser har erfaringer og kompetanse som samfunnet kan tjene på å benytte seg av. Å inkludere flere vil ha stor betydning både for den enkelte, for næringslivet og for samfunnet, sier generalsekretær i Unge funksjonshemmede, Synne Lerhol.

Atlas-alliansen, Plan, Norsk Senter for Menneskerettigheter og Unge Funksjonshemmede utfordrer norsk næringsliv til å tenke større og mer inkluderende. Organisasjonene inviterer til seminaret Disabilitiy Inclusive Employment – who’s business is it?

Tid: 1. desember, kl. 0900 – 1530
Sted: Oslo Kongressenter, Youngsgate 11

Hovedspørsmål:
■ Hvordan kan næringslivet bidra til anstendig arbeid og inkluderende arbeidsplasser for mennesker med nedsatt funksjonsevne?
■ Hva kan vi lære av innovative bedrifter som har lykkes i å inkludere funksjonshemmede?
■ Hvordan kan inkludering av funksjonshemmede i arbeidsmarkedet bidra til bærekraftig utvikling og vekst?

Innledere: Debra Ruh (Ruh Global Communications), Stefan Trômel (ILO), Jon Vea (NHO), Lars Johansson-Kjellerød (UNICUS), Jon Lomøy (Norad), Ingrid Ihme (Telenor), Bård A. Andreassen (Norwegian Centre for Human Rights)

ILO – the International Labour Organization har et eget Global Business and Disability Network hvor 20 multinasjonale bedrifter samarbeider og lærer av hverandre om hvordan det er mulig å tilrettelegge for at funksjonshemmede skal inkluderes i arbeidslivet. http://www.businessanddisability.org/index.php/en/

Debrah Ruh driver selskapet Ruh Global Communications som har fått store amerikanske selskaper til å ansette funksjonshemmede. Hun er selv mor til en datter med Downs Syndrom.http://ruhglobal.com/

På konferansen den 1. desember lanseres også en fersk FAFO-rapport om inkluderende arbeidsliv. Mer om seminaret: http://www.jus.uio.no/smr/om/aktuelt/arrangementer/2016/disability.html