Nesten alle i Norge gleder seg til jul!

En fersk undersøkelse viser at 91% av Norges befolkning gleder seg til årets julefeiring. Hele 80% sier at de aldri har opplevd å grue seg til jul. I inngangen til førjulstiden er det kanskje ingen overraskelse at det store flertallet gleder seg til tiden vi går inn i, som for de aller fleste forbindes med fellesskap, ferie og gaver.

Undersøkelsen viser også at 170 000 nordmenn over 15 år gruer seg til jul.

Selv om det altså kun er 4% som sier de gruer seg mye eller noe til julen, er altså det 170 000 nordmenn som går inn i julehøytiden med en vond følelse.

- For de fleste er julehøytiden noe man ser frem til og gleder seg til. Men vi ser altså, i undersøkelsen og i vårt daglige arbeid, at en del gruer seg og at julen kan oppleves som en ekstra belastning for de som opplever å stå utenfor, sier generalsekretær i Kirkens Bymisjon, Adelheid Firing Hvambsal.

Årsakene tilstede hele året

De som gruer seg er også spurt om hva det det er ved julen de gruer seg til. Nesten en tredel svarer stress eller tidspress, mens de andre oppgir blant annet vanskelige familieforhold (15%), økonomi eller høye kostnader (12%) og ensomhet (15%).

Årsakene til at en del gruer seg til jul er ofte tilstede hele året, men kan bli spesielt tydelige og såre i forbindelse med julehøytiden. Brutte familierelasjoner, ensomhet og en vanskelig økonomisk situasjon vil prege mennesker uansett årstid.

- Norge er et samfunn hvor de sosiale forskjellene øker. Dette kan bli spesielt synlig i julen hvor det er store forventninger til fellesskap, fest og ekstra forbruk. Da kjennes utenforskapet ekstra sterkt, selv om det er der gjennom hele året, sier Hvambsal og forsetter:

- De som ikke har en bolig, lever i fattigdom eller står utenfor viktige fellesskap, lever med dette også mellom nyttår og jul – ikke kun mellom jul og nyttår. Samtidig vet vi at julen er som et forstørrelsesglass: Det som er fint, blir finere. Det som er vanskelig, blir gjerne vanskeligere.

Barnas jul

Undersøkelsen er gjennomført med et representativt utvalg av nordmenn over 15 år. At det også finnes barn og unge som gruer seg til jul, er det ingen tvil om.

- Også blant barn vil årsakene til at man gruer seg variere. Stadig flere barn i Norge lever i familier med vedvarende lavinntekt. Barn forstår når det er knapt med ressurser i en familie, og det bekymrer også de før jul, sier hun og legger til:

- Altfor mange barn erfarer at noen voksne har et overforbruk av alkohol i forbindelse med julen, noe som skaper utrygghet. Desember er en måned hvor alkoholkonsumet er spesielt høyt, noe som går utover noen av de mest sårbare; nemlig barna.

- Hva kan jeg gjøre?

I forbindelse med julen får ofte Kirkens Bymisjon spørsmål om hva enkeltpersoner eller bedrifter kan gjøre for de som gruer seg.

- Det er mange gode initiativer i forbindelse med julehøytiden. Julehøytiden kan være en fin tid å minne om verdien av å se hverandre og å kontakte en venn du ikke har snakket med på en stund. Å gi til en organisasjon er en enkel og trygg måte å sikre at bidraget kommer frem til de som har behov. Det er også mulig å melde seg som frivillig. Men behovet for de som trenger det er ikke begrenset til julen, derfor håper vi også at de som ønsker å bidra vil gjøre dette gjennom hele året, sier Hvambsal.

Tallene kommer fra en undersøkelse utført av IPSOS MMI for Kirkens Bymisjon. Undersøkelsen har spurt folk om de gleder eller gruer seg til jul, eller kanskje både gleder og gruer seg, og om hva de eventuelt gruer seg for i møte med høytiden. Det er også spurt om man ved en tidligere julehøytid har gruet seg.

Undersøkelsen i sin helhet er tilgjengelig ved henvendelse til Kirkens Bymisjon.

Generalsekretær Adelheid Firing Hvambsal