Neste store dramaserie blir samisk

NRK satser på samisk drama. Serien skal ta utgangspunkt i det samiske samfunnet og fortelle nyskapende historier for et stort publikum.
Fra innspillingen av kortfilmen SÁMI BOJA på Finnmarksvidda, (F.v. fotograf Ken Are Bongo, regissør Elle Sofe Henriksen og lydmann Kim Erling Methi Johansen) Foto: Kenneth Hætta/ISFI

NRKs mål er å skape en bred dramaserie som tar utgangspunkt i dagens samiske samfunn, Sápmi, og som når hele NRKs publikum. Første steg er å få minst fire prosjekter i utvikling i løpet av 2019. Det serieprosjektet som blir satt i produksjon, får premiere på NRK i 2022 eller 2023.

– Jeg er så stolt over at den neste store dramasatsingen fra NRK skal være samisk. Vi vet at en god film eller dramaserie kan sette dype spor og ikke minst vekke samfunnsdebatt og engasjement. NRKs dramasatsinger har med tydelighet vist det. Bare se på Skam og Heimebane, sier direktør i NRK Sápmi, Mona Solbakk.

NRK ønsker at historiene er forankret i den samiske kulturen og samtiden, slik at serien oppleves som autentisk og nyskapende.

Ønsker eksterne ideer

NRK Sápmi, NRK Drama og Internasjonalt Samisk Filminstitutt (ISFI) samarbeider om prosjektet som skalfremme samiske dramaprosjekter, og dermed også styrke det samiske film- og TV-miljøet på lengre sikt. Samarbeidspartnerne ønsker at samiske filmskapere har nøkkelfunksjoner i produksjonen når den settes i gang.

– NRK åpner for en unik mulighet til å få produsert samisk drama av høy kvalitet. og vi ser frem til å jobbe med å finne de beste ideene, sier direktør i Internasjonalt Samisk Filminstitutt, Anne Lajla Utsi.

Under Tromsø Internasjonal Filmfestival vil NRK i samarbeid med ISFI holde to workshoper; en for dem som ønsker å skrive forslag til serier, og en for produksjonsselskaper som ønsker å produsere drama.

Påmelding skjer via nrk.no/delta innen 17. desember.

– Vi ser etter de beste ideene og konseptene som kan ha potensiale til å utvikles til en bred og briljant dramaserie, sier NRKs dramasjef Ivar Køhn.

Han forteller at Marianne Furevold-Boland i NRK Drama vil være eksekutiv produsent i NRK og få dedikert ansvar for utvikling og gjennomføring av den samiske TV-serien.

NRK og ISFI skal også samarbeide om samisk drama rettet mot barn og unge i årene som kommer. I 2019 vil NRK gå ut med særlige behovsmeldinger om dette.

tide

NRKs ambisjon er å være den beste formidleren av samisk virkelighet og å styrke samisk mediemangfold.

NRK bruker mer ressurser enn tidligere på drama, og kringkastingssjefen mener det er på høy tid med mer samisk drama.

– Jeg var ni år da TV-serien om samegutten Ante gikk på NRK i 1975. Det var bare seks korte episoder, men historien om den jevngamle Ante gjorde uutslettelig inntrykk på meg. Serien ble senere solgt til 23 land. Det er fryktelig lenge siden 1975. Derfor er det på høy tid å gi publikum i Norge et nytt samisk TV-drama i verdensklasse, sier kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.

NRK Kommunikasjon: 414 28 800
Direktør i NRK Sápmi, Mona Solbakk: 951 42 060
Dramasjef i NRK, Ivar Køhn: 414 02 096
Direktør ISFI, Anne Lajla Utsi 907 55 574

Direktør i NRK Sápmi,  Mona Solbakk. Foto: Privat/NRK.
Direktør i NRK Sápmi, Mona Solbakk. Foto: Privat/NRK.