NEMI FYLLER 20 ÅR!

Det er en stor glede for Galleri Fineart å få invitere til Nemis 20-års bursdag! Vi feirer begivenheten med utstillingen Nemi fyller 20 år torsdag 26/10 kl 18:00, hvor vi presentere et bredt utvalg av originale striper og helsider fra Nemis liv og leven!

Hvor begynner Nemi og hvor slutter Lise Myhre?

Når Lise Myhre presenterte Nemi for redaktøren sin for første gang mente han at serien ville appellere til 20 stykker, men synes den var så fin at han ville prøve å trykke den likevel! Nå 20 år etter viser det seg at karakteren kanskje har det bredeste nedslagsfeltet av alle tegnede karakterer, med den største spredningen både i alder og geografi.
Nemi har blitt en sterk rollemodell for både unge og voksne over hele verden. Tegneserien er oversatt til 15 språk og vinner stadig nye fans via nett og bøker.
Folk indentifiserer seg med Nemi, mye fordi hun ufarliggjør annerledeshet og gir trygghet til det å være seg selv uavhengig av seksuell preferanse, hudfarge, klesstil eller hva det måtte være, med sleivspark til det konforme og straite. Nemi er en sårbar rebell, beinhard utenpå og myk inni, som ønsker aksept for den hun er. Fanskaren og opplagstallene viser tydelig at Nemi ikke er alene i sin annerledeshet.
– Jeg må skrive for meg selv i første omgang. Det er jeg som bestemmer hva som er riktig og galt i Nemis univers, det er jeg som kjenner henne best og vet hvor hun bør gå, sier Lise Myhre.

En ting som er sikkert er at vi skal feire Nemi for alt hun er og alt hun har stått for i 20 år!
Ingenting kan vel være mer perfekt som ramme rundt 20-årsfeiringen enn tente gresskar og spindelvev i høstmørket på Tjuvholmen.

Lise Myhre er utdannet designer, ved siden av å tegne serier for utvalgte blader og magasiner har hun gjort en rekke illustrasjonsoppdrag og platecovere.